donderdag 9 juli 2009

Beschermen Tegen Rampscenario's


Indien zich een rampscenario bij ons zou voordoen zoals een hyperinflatie (Duitsland 1920), een nationalisatie van alle aandelen (Rusland 1918) of een faillissement van de staat (Argentinië 2001) zal de permanente portefeuille niet volstaan maar heb je een oorlogskas nodig.


De permanente portefeuille beschermt je tegen serieuze inflatie (dankzij de 25% goud) en serieuze deflatie (dankzij de 25% lange termijn staatsobligaties). De permanente portefeuille beschermt je ook tegen je eigen emotionele stommiteiten doordat je elk jaar verplicht je portefeuille dient te balanceren zodat elke activa terug 25% vertegenwoordigt (25% aandelen, 25% obligaties, 25% goud, 25% cash). Op die manier doe je steeds een wijze zet door te verkopen wat duurder is geworden en in te kopen wat goedkoper is geworden en blijf je steeds een degelijk gespreide portefeuille behouden.

Maar stel nu dat we in een hyperinflatie terecht komen. Je goud en aandelen zijn gestegen. Je cash en staatsobligaties zijn gedaald in waarde. Dus verkoop je wat goud en aandelen en koop je cash en staatsobligaties bij. Het volgende jaar gebeurt echter hetzelfde, alleen iets erger. Aandelen en vooral goud zijn terug flink gestegen, en je cash en obligaties niet. In werkelijkheid zijn cash en staatsobligaties serieus gedaald want de prijzen van zowat alles zijn stevig omhoog. Dus verkoop je weer wat goud en aandelen en koop je cash en obligaties bij. Dit doe je elk jaar maar het probleem is, er komt geen einde.

Typisch aan een hyperinflatie is dat de munt waardeloos wordt en uiteindelijk vervangen wordt met een nieuwe munt. Een hyperinflatie duurt meestal maar 1 a 2 jaar maar soms duurt het langer. De lijst van alle landen in de wereld die de laatste 100 jaar een hyperinflatie gekend hebben (meer als 100% inflatie per jaar) is te lang dus houden we het maar bij hyperinflaties in Europa:
  • Oostenrijk 1921-1922
  • Belarus (Wit Rusland) 1994 - 2002
  • Bosnië-Herzegovina 1993
  • Bulgarije 1996-1997
  • Georgië 1993-1995
  • Duitsland 1921-1923
  • Griekenland 1942-1946
  • Hongarije 1922-1924, 1944-1946
  • Israël 1971-1986
  • Madagaskar 2004-2005
  • Polen 1989-1991, 1922-1924
  • Rusland 1921-1922, 1992-1999
  • Turkije 1995-2005
  • Oekraïne 1993-1995
  • Joegoslavië1989-1994




    Cash opkuisen in de straten van Hongarije nadat de waardeloos geworden 'Pengo' vervangen was door een nieuwe munt in 1946. Bron: Hyperinflation Wikipedia

Zowel Belarus, Griekenland, Israël, Joegoslavië en onlangs nog Turkije en Rusland hebben een hyperinflatie gekend die langer geduurd heeft als 2 jaar en uitliep tot 5 a 10 jaar aan een stuk. Stel je voor dat je elk jaar braafjes je portefeuille balanceert en elk jaar dus goud en aandelen verkoopt om waardeloos geworden cash en staatsobligaties bij te kopen. En dit 10 jaar aan een stuk. Veel zal er niet overblijven van je inflatie bestendige aandelen en goud. Ook dit zal grotendeels verdwenen zijn door het jaarlijks balanceren. Met andere woorden, net zoals alle anderen ben je ook grotendeels geruïneerd. Hip hip hoera!

Hetzelfde is waar voor een nationalisatie van een groot aantal bedrijven op de beurs. En dan bedoel ik niet waardeloze bedrijven die zonder nationalisatie failliet zouden gaan (Fortis, Alfa Romeo, alle IJslandse banken, ...) maar wel waardevolle winstgevende bedrijven die gestolen worden van de aandeelhouders.

Hier een overzicht van de meest opmerkelijke nationalisaties de voorbije 100 jaar:
  • Cuba 1959: Alle Amerikaanse bedrijven, 1966-68 Alle privé bedrijven tot en met de winkels in de straat.
  • Tsjecho-Slowakije 1948-1994: Alle Fabrieken
  • Duitsland 1948: Zo goed als alle bedrijven in Oost-Duitsland
  • Iran 1979: 80% van alle bedrijven
  • Pakistan 1972: Zo goed als alle grote bedrijven.
  • Polen 1946: Alle bedrijven met meer dan 50 werknemers
  • Roemenië: 1948: Alle privé bedrijven
  • Rusland 1918: Alle fabrieken en vele handelaars
Wanneer dergelijke revoluties aan de gang zijn is er voordien uiteraard grote onzekerheid en soms zelfs oorlog dus in een eerste fase dalen de waarderingen van de bedrijven op de beurs aanzienlijk. Dus ga je braaf balanceren en verkoop je waardevol goud in ruil voor vele zeer laag gewaardeerde aandelen. Echter, de periode erna worden zo goed als alle bedrijven nog eens genationaliseerd, de beurzen afgeschaft en zo goed als alle aandelen waardeloos.

Jaarlijks je waardevolle goud of cash verkopen in ruil voor aandelen die maar blijven dalen en op het einde van de rit gewoon naar nul gaan zal je koopkracht geen goed doen. Bedenk ook dat een nationalisatie andere oorzaken kan hebben dan idealistische communistische wereldbeelden. Verarming van het volk en teleurstelling in de markt, een steeds terugkomend proces, volstaan om grote nationalisaties door te voeren. De reden wordt er achteraf wel bij verzonnen.

Maar het scenario waar we allen naar uitkijken en op nummer 1 prijkt op mijn top 3 van 'meeste kans zich snel te voltrekken' is nog eens een paar goede stevige staatsfaillissementen. Omdat ook hier de lijst van de wereld veel te lang is houden we het bij de landen in Europa die reeds failliet zijn gegaan in het verleden en hun staatsobligaties niet hebben terugbetaald:


Turkije is erin geslaagd van 4 keer failliet te gaan in 150 jaar. Ook Oostenrijk, Roemenië en Servië scoren met 3 staatsfaillissementen op rij uitzonderlijk goed. Meestal gaat dit scenario vrij snel en soms komt het zelfs vanuit het niets opduiken. Maar ook hier kan het een lange lijdensweg worden. De markt ziet het meestal wel komen dat de staat in betalingsproblemen komt of de kans op uitbetaling door het volgende regime afneemt. Dus vragen ze hogere rentevoeten. Het eerste effect is dus dat je lange termijn staatsobligaties serieus dalen in waarde. Elk jaar waardevol goud verkopen om steeds staatsobligaties bij te kopen die na een aantal jaar een zwart gat blijken en uiteindelijk naar nul gaan kan een pijnlijke zaak worden. Balanceren was ook hier geen goed idee.

De enige activa dat nooit naar nul zal gaan is goud. Goud kan vooral in tijden van welvaart veel koopkracht verliezen (-90% koopkracht verlies van 1980 tot 2000) maar ooit komt het wel terug en balanceren blijft zinvol. Maar aandelen, cash en staatsobligaties, zelfs indien gespreid over vele spelers kunnen wel degelijk naar nul gaan en nooit terugkomen. Ik hoop dat de vele hyperinflaties, staatsfaillissementen en nationalisaties uit het verleden u hiervan kunnen overtuigen.

Maar de permanente portefeuille zou je toch beschermen tegen alle economische klimaten? Niet dus ...
De permanente portefeuille zal je niet beschermen tijdens een hyperinflatie want door het jaarlijks balanceren vernietig je je kapitaal. De permanente portefeuille zal je niet beschermen tijdens een langdurige ontrafeling van een overheidsfaillissement want ook hier onttrek je door het jaarlijks balanceren steeds meer koopkracht uit je portefeuille. En ook bij nationalisaties kan je door het balanceren veel koopkracht verliezen.

Hoe kan je dan een portefeuille hebben die je ook beschermd tegen deze rampscenario's? Is het een goed idee van niet te balanceren? Immers zo vermijd je van geld in een zwart gat te pompen.

Hier een simulatie waarbij je $10.000 zoals het hoort in elke activa van de permanente portefeuille steekt in 1972 maar je vervolgens nooit balanceert:


Na 9 jaar, in 1980 is de $10.000 goud reeds $145.000 waard geworden. Maar de $10.000 in 30 jarige staatsobligaties is slechts $12.000 waard geworden. Ook aandelen zijn in 1980 slechts $20.000 waard geworden. Je vertrok in 1972 met 25% aandelen, 25% obligaties, 25% cash en 25% goud maar door niet te balanceren bestaat je portefeuille 8 jaar later, in 1980, reeds uit 75% goud en slechts 10% aandelen en 5% lange termijn staatsobligaties.

20 jaar later is het tij weer helemaal gekeerd. In 1999 is de $145.000 goud nog slechts $65.000 waard. Maar de $20.000 aandelen zijn nu $356.000 waard. Je portefeuille bestaat nu uit 60% aandelen en slechts 15% goud.

Door niet te balanceren zit je dus soms met een zeer geconcentreerde portefeuille waardoor je weinig beschermd bent voor wat er komen zal. Indien aandelen te weinig vertegenwoordigd zijn profiteer je niet genoeg indien er een welvaartsperiode aanbreekt. Indien lange termijn staatsobligaties nauwelijks aanwezig zijn profiteer je niet genoeg indien er een deflatie periode aanbreekt en indien goud weinig aanwezig is profiteer je niet indien er een inflatie periode aanbreekt. Het is dus belangrijk van steeds ongeveer evenveel van elk te hebben zodat je kapitaal degelijk beschermd is.

Maar balanceren heeft ook een ander voordeel. Je zal meestal aanzienlijk meer rendement hebben. Hier de permanente portefeuille rendementen met balanceren en zonder balanceren:



Zoals je kan zien heb je met de permanente portefeuille slechts 2 negatieve jaren sinds 1972 met als slechtste jaar -4% in 1981. Indien je niet balanceert zit je met 10 negatieve jaren waarvan het slechtste jaar -22%, ook in 1981. Door niet te balanceren heb je ook soms hogere rendementen met als beste jaar +82% in 1979, voor de gebalanceerde was het beste jaar ook in 1979 met +41%. Je ziet dus dat de volatiliteit een pak groter is indien je niet balanceert.

Indien de volatiliteit meer zou opleveren akkoord, maar zelfs dat is niet het geval. De gebalanceerde portefeuille heeft een gemiddeld rendement van 9,7% per jaar, indien je niet balanceert heb je sinds 1972 gemiddeld 8,69%, op zich niet zo een groot verschil van 1% per jaar. Echter, op 37 jaar maakt dat een verschil van 50% meer kapitaal dankzij balanceren.

Balanceren houdt dus steek. Het zorgt voor meer rendement en een stabieler rendement met een pak minder negatieve jaren. Indien je niet balanceert kom je na verloop van tijd al snel met een weinig gespreide portefeuille te zitten.

Dus blijven balanceren is belangrijk. Maar balanceren kan ook je ondergang betekenen tijdens een langdurige hyperinflatie, een nationalisatie of een staatsfaillissement. Om je hiertegen te beschermen kan je een oorlogskas aanleggen. Wat je erin dient te steken is die ene activa die altijd aan koopkracht toeneemt wanneer de aarde dreigt te vergaan: goud. Je neemt bijvoorbeeld 5% van je kapitaal en steekt het niet in de permanente portefeuille maar wel in goud en wat zilver.

Het is verboden dat goud ooit te verkopen in slechte tijden maar het is altijd toegestaan van in goede tijden bij te kopen zodat je terug 5% hebt indien het minder waard zou zijn geworden. In slechte tijden zal de 5% goud in waarde omhoog gaan maar je verkoopt het niet. Het is niet balanceerbaar. Wel mag je het goud van je permanente portefeuille verkopen om te balanceren want waarschijnlijk komen die aandelen of staatsobligaties wel terug en verkoop je nu duur goud voor goedkope aandelen. Maar van je oorlogskas blijf je af hoe overgewaardeerd dat goud ook lijkt te zijn.

Stel dat het volledig fout gaat en we komen in een staatsfaillissement dan verlies je veel goud van je permanente portefeuille tijdens het balanceren aan waardeloos wordende staatsobligaties. Maar het goud in je oorlogskas neemt steeds toe in waarde. In het meest extreme geval wordt die 5% goud 50% van je kapitaal of misschien zelfs 90%. Dan weet je dat je veel kapitaal verloren bent in je permanente portefeuille maar heb je gelukkig nog die oorlogskas waar je geweigerd hebt een ounce goud van te verkopen voor balanceer doeleinden. Gezien de crisis zeer erg is zal het goud van je oorlogskas veel aan koopkracht hebben gewonnen waardoor je koopkracht toch enigszins behouden blijft.

Indien de crisis gaat liggen, er een nieuwe munt wordt uitgegeven na de hyperinflatie, of nieuwe staatsobligaties na het staatsfaillissement, of nieuwe aandelen na de nationalisaties, dan koop je die met je permanente portefeuille via het normaal jaarlijks balanceren. Misschien zal je permanente portefeuille niet veel meer voorstellen maar je zal dan ook aan spotprijzen die activa kunnen kopen. Van je oorlogskas blijf je nog steeds af want je weet nooit of de crisis echt voorbij is. Eens ze echt voorbij is zullen je nieuwe aandelen of staatsobligaties serieus stijgen in waarde en zal je goud in je oorlogskas terug dalen in waarde.

Hoeveel je in je oorlogskas steekt is een afweging tussen hoeveel je verwacht dat goud in dergelijk rampscenario zal stijgen en hoeveel je verwacht dat goud zal dalen in tijden van welvaart. In de jaren 70 is goud verveertienvoudigd, in koopkracht uitgedrukt verzevenvoudigd. Een rampscenario is erger als de jaren 70 en ik verwacht dan ook minstens een vertienvoudiging van goud in koopkracht uitgedrukt. Met 5% van je kapitaal in de oorlogskas verwacht ik dus dat het 50% kan worden van je koopkracht. Omdat de permanente portefeuille nooit al zijn koopkracht zal verliezen maar 50% verlies van je koopkracht wel te verwachten is in dergelijk rampscenario lijkt me 5% in de oorlogskas genoeg om dat verlies te compenseren.

Ook wil je aan je oorlogskas niet te veel verliezen in tijden van welvaart. Gezien in de jaren 80 en 90 goud 90% van zijn koopkracht verloren is verwacht ik dus dat 'slechts' 5% in je oorlogskas niet al te veel negatieve impact zal hebben op de rendementen van je hele portefeuille indien er nu, tegen alle verwachtingen in, een periode van welvaart zou aanbreken. Je verliest dan slechts 4,5% van je kapitaal voor je oorlogsverzekering dat dan makkelijk geneutraliseerd kan worden door de rendementen van je aandelen of vastgoed die je koopkracht serieus doen toenemen tijdens welvaart.

Het is ook niet onverstandig van wat fysiek zilver in je oorlogskas te steken. Zilver zal in dergelijke rampscenario's hoogstwaarschijnlijk terug het statuut van edel metaal krijgen en ook serieus toenemen in koopkracht waarde. Indien je dan geld nodig hebt van je oorlogskas voor overleving kunnen die zilveren munten van pas komen omdat ze een pak minder waard zullen zijn als gouden munten en je ze dus kan gebruiken voor kleinere betalingen. In mijn oorlogskas zit 2/3e goud en 1/3e zilver. Welke zilveren munten en hoe je ze kan kopen vind je in het artikel: Hoe fysiek goud en zilver kopen.

Indien je kapitaal groot genoeg is kan het de moeite zijn je oorlogskas niet in eigen land in een bankkluis te leggen, want goud kan vooral tijdens grote rampscenario's aangeslaan worden, maar wel in een bankkluis in Zwitserland te bewaren. Dat kost je evenveel per jaar voor de kluis (+/- 40 euro) maar je moet wel eens naar Zwitserland afzakken. Handig is het ook van je zilver dan daar te kopen gezien de btw er slechts 7% is op zilver en geen 19% (Ned) of 21% (Bel) zoals bij ons.

Update september 2009: Ik heb uiteindelijk beslist van 10% van mijn kapitaal in mijn oorlogskas te steken. De helft edele metalen, de helft cash. Van de edele metalen is de helft fysiek goud, de helft fysiek zilver. Van de cash is de helft dollars en de helft euro's. Dit is zo omdat het me uitkwam. Ik had het zilver en de dollars nog en transactiekosten zijn hoog voor die dingen. Met enkel goud en euro's ben je ook ok. Bij voorkeur 2/3e goud, 1/3e euro's. Dit omdat goud stabieler rendement heeft als zilver en je er dus meer op kan rekenen dat het zijn waarde goed behoud in tijden van crisis. Euro's omdat dat de munt is dat men in Europa het makkelijkste zal aanvaarden en overal waar men dollars aanvaardt aanvaardt men ook goud. Bij voorkeur iets meer edele metalen dan cash omdat echt lange termijn (+30 jaar) cash waardeloos wordt en edele metalen niet. Toch wil je wat cash hebben omdat op korte termijn (10-20 jaar) goud serieus kan dalen tijdens deflatie alsook vastgoed, de beurs, voedsel, en cash je koopkracht van je oorlogskas dan redt.

Update april 2010:  Mijn kritiek op mijn oorlogskas: het zwakste punt van de permanente portefeuille is dat het in tijden van welvaart een aanzienlijk lager rendement haalt dan de traditionele conservatieve portefeuilles die meer aandelen en minder goud en cash hebben. Dat is ook de verklaring waarom weinig mensen vandaag de permanente portefeuille kennen. We komen uit een periode van welvaart (jaren 80-90) en dan had de permanente portefeuille net zoals vandaag ook slechts 4-8% gemiddeld. Echter, de meeste beleggers hadden toen 10-12% per jaar omdat ze veel meer aandelen hadden dan onze 25% en dus was niemand geïnteresseerd in zo een 'zwakke' permanente portefeuille. De laatste 10 jaar hebben die mensen met veel aandelen gemiddeld 0% per jaar en dat valt hen serieus tegen. Dus lopen ze zoals altijd 'performance' achterna en switchen ze naar een permanente portefeuille want dat was veel beter de laatste 10 jaar dan de 0% die ze zelf hebben. Echter, het is mogelijk dat de permanente portefeuille het de komende 10 jaar slechter gaat doen dan een zware aandelen portefeuille en dan kan je weer gaan switchen. Zo blijf je verliezen opstapelen. Ook bij een pp is het van groot belang dat je u eraan houdt, voorgoed. Maar dat is des te moeilijker met een oorlogskas omdat je dan nog 'slechtere' resultaten zult hebben tijdens periodes van welvaart omdat je dan nog meer goud hebt als de 25% die de pp voorschrijft.

Dus een oorlogskas is niet aan te raden voor iemand die nu al denkt het moeilijk te hebben van een pp aan te houden in tijden van welvaart. Dan beter gewoon de pp innemen, geen oorlogskas aanleggen, en misschien als we echt een hyperinflatie krijgen of staatsfaillissement of oorlog kan je altijd beslissen van te stoppen met balanceren van je pp zodat je misschien minder winst zal maken als de markt zich herstelt, maar ook minder verlies zal maken indien de crisis nog veel erger zou worden doordat je geen goud meer verliest door balanceren.

Ads door Marc:


15 comments:

  1. Persoonlijk vind ik de permanente portfolio een leuk idee, zeker voor mensen die de markt niet volgen en toch een heel groot kapitaal willen veilig stellen (al ontbreekt vastgoed dan nog in de portfolio).

    Doch, ikzelf zou dit niet implementeren, omdat ik persoonlijk wel geloof dat je bepaalde lange termijn predicties kan maken, maar dit ter zijde, dat is een "geloof" dat ik uiteraard niet hard kan maken. En gezien de huidige volatilieit, kan ik perfect begrijpen waarom je hiervoor kiest!

    Maar, ik ben benieuwd hoor, wat je gaat doen als de markt een duidelijke richting kiest, wat betreft inflatie/deflatie. (en dat hoeft dan zelfs niet extreem te zijn) Ik ben benieuwd of je dan gaat blijven vasthouden aan je strategie, die, zoals je zelf beschrijft, enorm verlieslatend kan zijn eens de markt bijvoorbeeld in een heel duidelijk inflatie scenario zit. In zulke omstandigheden kan de prikkel om te veranderen van strategie heel groot worden!

    Als er zich onmiskenbare trends volgen, dan zou ik ze niet proberen te negeren, zoals je met de permanente portfolio doet. Ik zou ze toch proberen te volgen, omdat ze zichzelf dikwijls versterken.

    Trouwens, je hebt geen melding gemaakt van goud confiscatie. Goud hebben is dus ook niet zonder risico, het tegendeel wat ergens in het artikel vermeld staat. Of zou zilver dan méér waard worden als goud geconfisceerd wordt, omdat het goud vervangt? Of juist minder, uit vrees voor zilver confiscatie? Als valt zilver toch veel moeilijker te confisceren denk ik.

    Enfin, het is niet dat ik de permanente portfolio hier wil gaan aanvallen, dat is mijn bedoeling niet. Het idee is interessant en heeft zeker waarde. (maar waar zit dan toch dat vastgoed?) Maar, op lange termijn heb je gewoon de gemiddelde inflatie zoals je ergens had aangetoond, en persoonlijk geloof ik dat ik beter kan dit gemiddelde! (en daarin vrijwel zeker zal mislukken, haha)

    Heb trouwens net dat boek van Browne eens besteld. Je artikels interesseren me allemaal wel, ik vind ze veel interessanter dan wat de beroeps analysten schrijven, die zowat allemaal heilig in aandelen geloofden, maar nu natuurlijk hun kar aan het keren zijn.
    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dank je voor je reactie. Is leuk te horen wat je denkt.

    Vastgoed zit er niet tussen omdat het eerder een job is dan een belegging. Ten minste indien je het als belegging zou kopen voor verhuur. En zoals elke job, indien je het goed doet kan je er goed geld mee verdienen.

    Ook een eigen huis is geen belegging maar een gebruiksvoorwerp. Uiteraard is een gebruiksvoorwerp kopen steeds goedkoper als het te huren. Maar een onkost blijft het, ook al is het goedkoper te kopen op lange termijn.

    De meerwaarde van een eigen huis kan je een rijk gevoel geven maar heb je niets aan want na verkoop koop je meestal een ander huis dat ook gestegen is in prijs. Enkel indien je geen nieuw huis zou kopen kan de meerwaarde verzilvert worden maar dan is timing cruciaal. Huizen kunnen immers ook serieus dalen in waarde (het artikel 'De grote Deflatie in Japan' geeft je een schrijnend voorbeeld).

    Ik geloof ook dat bepaalde mensen de markt kunnen outperformen maar heb er niet genoeg vertrouwen in dat ik zelf het talent heb en wil er dus ook mijn spaarpot niet aan riskeren.

    Maar akkoord met jou dat indien je gelooft dat je de talenten voor beleggen hebt je ze dient uit te buiten. Iemand die goed belegd en de markt outperformed doet zichzelf en de maatschappij een dienst door kapitaal niet te vernietigen maar wel te creëren. En dit aan een sneller tempo dan de permanente portfolio.

    Ik kies de permanente portfolio niet echt omwille van de huidige marktonzekerheid (althans dat maak ik mezelf wijs). Ik heb me eigenlijk altijd onzeker gevoeld over waar de markt naartoe zou gaan en daarom is het een goede oplossing voor me.

    Maar toegegeven, indien ik in de toekomst grote zekerheid zou krijgen over de richting van de markt zal het uiteraard moeilijker worden emotioneel om de permanente portfolio te volharden. De tijd zal het inderdaad uitwijzen.

    De permanente portfolio is niet verlieslatend in een duidelijk inflatie scenario. Kijk naar de rendementen van de permanente portfolio in de jaren 70. Een zeer sterke inflatie, aandelen doen niet veel. Staatsobligaties zijn een ramp maar dankzij het goud haalt de permanente portfolio in die 10 jaar wel gemiddeld 12% per jaar terwijl de meeste beleggers, net zoals vandaag, zaten te huilen met de pet op.

    De permanente portfolio is wel verlieslatend indien we in een langdurige hyperinflatie terecht zouden komen. Maar dat is iets heel anders als de jaren 70. Dat hebben we in België en Nederland nog niet meegemaakt de laatste 100den jaren maar voor alles is een eerste keer. Daarom dat ik mijn oorlogskas aanleg, je weet maar nooit.

    De permanente portfolio miskent geen trends. Het is met elke trend mee en het profiteert ervan, door elk jaar die trend die omhoog gaat in te cashen, en de trend die omlaag gaat op te kopen. Dat is de 'value' investor approach van beleggen.

    Maar ik begrijp wat je bedoelt. Een trendbelegger zet al zijn paarden op de trend zodat hij er maximaal van profiteert.

    Harry Browne heeft er geen probleem mee dat je naast de permanente portfolio ook een variabele portfolio te hebben en hiermee bijvoorbeeld in trends te beleggen maar raad aan hierin enkel leergeld te steken of geld dat je kan missen. Niet je spaarpot die je later nog nodig kan hebben.

    Dank voor het aanhalen van de goud confiscatie. Ik heb het toegevoegd aan het artikel (onderaan).
    BeantwoordenVerwijderen
  3. Goud is aangeslaan in 1933 in USA. De prijs van zilver is datzelfde jaar en de jaren erop inderdaad gestegen (met 100%). Maar ook aandelen zijn die periode gestegen dus of er een link is tussen confiscatie en zilverprijsstijging is onzeker.

    De rendementen van de Permanente portfolio zijn inderdaad ongeveer gelijk aan de inflatie. Maar ik ga uit van een inflatie de laatste 10 jaar van gemiddeld 7%.

    Iemand die gemiddeld 7% heeft gehaald de laatste 10 jaar heeft zijn kapitaal verdubbeld sinds 1999 en is vandaag fier want de meeste beleggers hebben nog steeds hetzelfde kapitaal als in 1999.

    Dus als je zelf meer als 7% hebt gehaald de laatste 10 jaar dan doe ik mijn hoedje af voor jou. Dan kan je er wat van en ben je een pak beter dan vele beroepsanalisten en professionele beleggingsfondsen.

    Hartelijk dank voor je compliment. Het doet me goed te horen dat je geniet van de artikels.
    BeantwoordenVerwijderen
  4. waarom één jaar?
    Waarom niet herschikken om de 3 maand of om de 5 jaar.
    Kan je daar een klein artikel over schrijven. Wat als je herschikt om de 3 maand, 6 maand, 1 jaar, 2 jaar, 5 jaar en 10 jaar.
    BeantwoordenVerwijderen
  5. Beste,

    Harry Browne zegt dat je de permanente portfolio zoveel mag balanceren als je wil. Als je een meer comfortabel gevoel hebt het elke 3 maanden te doen, of het te doen wanneer je denkt dat een bepaalde activa zijn tijdelijke top heeft bereikt is dat ok. Wel zegt hij dat het aangewezen is actie te ondernemen wanneer een bepaalde activa 35% van de portefeuille zou gaan uitmaken of slechts 15% zodat je degelijk gespreid blijft. Maar dat gebeurt enkel wanneer er serieuze klappen gebeuren en een bepaalde activa op een jaar een 50% stijgt of daalt.

    Persoonlijk denk ik dat het verstandig is van niet te balanceren op basis van waardering, maar op basis van tijd. Dit om de schade tijdens een hyperinflatie te beperken door niet al teveel te balanceren.

    Een jaar vind ik goed want elkeen wil toch op het einde van het jaar zijn rendement kennen en dan is het een goed moment de balancering te doen om het nieuwe jaar te beginnen en terug degelijk gespreid te zijn. Om de 10 jaar is veel te weinig omdat bepaalde activa dan veel te zwaar kunnen gaan domineren in de portefeuille.
    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hallo Marc,

    Allereerst, dank voor je blog, ik vind het erg interessant en het heeft mij opnieuw aan het nadenken gezet over de inzichten van Harry Browne.

    Een oorlogskas is een goed idee om toch nog wat over te houden igv rampenscenario's. Ik zou zeker goud erin willen hebben, maar zeker ook een ehbo pakket/medicijnen, wat voedsel, een radio'tje etc. Just in case. Het lijstje kun je natuurlijk uitbreiden, maar waar op het neer komt is dat je wat meer in huis hebt dan je direct consumeert.

    Wat mij persoonlijk niet bevalt aan de permanente portefeuille zijn de staatsobligaties. Ik ben het lang niet altijd eens met wat de staat doet, en het idee dat ik die rare plannen mee help financieren (naast de belastingen), vind ik niet prettig. Voor mij dan maar bedrijfsoblis, ook al heb ik dan een (flink) hoger kredietrisico. Lastige keuze wat dat betreft.

    Ben benieuwd naar je volgende stukken.
    Nogmaals dank en succes !
    BeantwoordenVerwijderen
  7. Inderdaad, omwille van een veel lagere kredietwaardigheid zullen bedrijfsobligaties je veel minder beschermen in tijden van deflatie en depressie in vergelijking met staatsobligaties.

    De staatsobligaties vervangen met bedrijfsobligaties zal je permanente portfolio een hoger rendement geven in tijden van welvaart, recessie en inflatie, omdat ze altijd meer interest geven als staatsobligaties. Maar in tijden van depressie zal je een lager rendement hebben door de waardedalingen van de bedrijfsobligaties omwille van minder kredietwaardig.

    Door het vervangen van de staatsobligaties met bedrijfsobligaties zal je dus een volatielere portfolio krijgen die hogere rendementen geeft in goede tijden maar serieus lagere rendementen in een deflatoire depressie waarbij de vlucht naar veiligheid niet 1 jaar duurt maar 10 tallen jaren.

    2008 heeft hier al een voorsmaakje gegeven. 2 jarige staatsobligaties hadden dubbel zoveel rendement als 2 jarige bedrijfsobligaties (4% vs 2%) terwijl lange lopende bedrijfsobligaties (+10 jaar) een negatief rendement hadden van -2% versus +18% voor 30 jarige staatsobligaties.

    De vraag is dus, wat kan er gebeuren de komende jaren? Is het mogelijk dat we naar een 'grote depressie' scenario gaan waarbij aandelen, vastgoed bedrijfsobligaties, grondstoffen (medicijnen, voedsel) blijven dalen in prijs, goud het ok doet maar helemaal niet genoeg om je verliezen in aandelen te neutralizeren, en je staatsobligaties, vooral lange termijn nodig hebt om je rendement te halen?

    Dat is volgens mij mogelijk en ik wil dat mijn kapitaal ook dan beschermd is. Ook al geven ze vandaag en morgen veel meer interest, bedrijfsobligaties nemen in plaats van staatsobligaties, zou desastreuze gevolgen hebben voor mijn kapitaal indien zich inderdaad een langdurige depressie zou voordoen.

    Ik begrijp dat je het moreel moeilijk hebt van staatsobligaties te kopen maar zoals Harry Browne zegt, moreel beleggen of goede doelen sponseren doe je best met kapitaal dat je kan missen. Het kapitaal dat je later nog nodig kan hebben voor pensioen of ziekte dient zo goed mogelijk beschermd te zijn tegen elk mogelijk scenario dat de komende jaren werkelijkheid kan worden.

    Dank voor je complimenten over de blog. Het doet me goed te horen dat je er iets aan hebt.
    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hello,
    I read your blog with great interest. We have many idees in commun. It will be a pleasure for me to developp a partnership between your blog and my blogs (www.argentum-aurum.blogspot.com). I have a small blog in dutch, but most of them are in french/english and they speaks about gold/silver Investments.
    Please contact me via the blogs or at pc@eba.be or on skype: a.a.europa
    Best Regards
    BeantwoordenVerwijderen
  9. Beste Marc,

    Onderstaande reactie staat ook ergens anders, maar ik kom nu tot de vaststelling dat ze hier beter thuis hoort dan in het topic omtrent de Moving Averages.

    Met aandacht heb ik je uiteenzettingen omtrent de permanente portfolio gelezen. Ikzelf, wie niet, ben namelijk eveneens op zoek naar een systeem dat een mooi rendement kan opleveren en me tegelijk behoed voor al te grote verliezen. Zo kwam ik uit op je site.
    Toch zie ik enkele valkuilen in de permanente portfolio, wanneer je deze toepast op de eurozone en belegt in euro in plaats van in dollars.
    Bijvoorbeeld goud, goud is doorgaans negatief gecorreleerd aan de dollar, stijgt de dollar dan daalt het goud en omgekeerd. Dit toegepast op de permanente portfolio zou je in 2007 geen 30%, maar slechts een kleine 20% winst gemaakt hebben. Je resultaat zou dan in 2007 een pak zwakker zijn geweest dan de amerikaanse permanente portfolio Hoe ga jij om met dit wisselkoersrisico? Moet je je portfolio niet anders uitbalanceren hierdoor en een sterkere weging toekennen aan goud?
    De lange termijn staatsobligaties. Ik vermoed dat de US Treasury bonds beter in de markt liggen dan de duitse bonds, als ik het rendement snel bekijk van de voorlaatste 30 jarige duitse bond, dan is deze in 2008 een dikke 20% gestegen, en geen 30%, zoals de US bond, waardoor je toch met een verlies zou uitkomen in 2008. Hoe ga je hiermee om? Moet je ook hier je portfolio gaan herwegen of kies je bijvoorbeeld beter voor een tracker op long term us treasury bonds voor een vergelijkbaar resultaat?
    Heb je de oefening, voor zover mogelijk, gemaakt met een permanente portfolio in euro, rekening houdend met de wisselkoersrisicos op goud (toch een belangrijke adder onder het gras denk ik) en een duitse bond die mogelijk ondergewaardeerd is tov een US treasury bond en dit 36-jaar terug. Wat zou het resultaat zijn van zo'n Europese permanente portfolio?
    Ik kijk uit naar je reactie.

    Mvg,

    JDB
    BeantwoordenVerwijderen
  10. Dag JDB,

    Hier vind je het artikel over de permanente portefeuille in Europa: http://www.marcdemesel.be/2009/06/rendementen-europese-permanente.html

    Spijtig genoeg pas vanaf 1999 omdat dan pas de euro er was. Het is werkelijk ondoenbaar de periode ervoor te berekenen want dan moet je een Belgische permanente portfolio hebben met Belgische index en Belgische staatsobligaties. En die data heb ik niet teruggevenonde vanaf 1972.

    Je hebt gelijk dat in 2008 Duitse 30 jarige staatsobligaties een pak minder gestegen zijn als Amerikaanse. Met interest ingerekend kom je op 18% terwijl Amerikaanse 33,4% winst gaven. (De meest recent uitgegeven Duitse 30 jarige gaf +22%, maar omdat je in de permanente portfolio ook oudere 30 jarige staatsobligaties zult hebben neem ik de index iBoxx € Germany 10+, dat een fonds is met gemiddeld 22 jaar lopende). Ze zijn minder gestegen in waarde in Europa als Amerika omdat de rente bij ons niet zo laag is gegaan zoals in Amerika waar ze tot 2,5% is gezakt.

    Goud bijvoorbeeld, omdat de euro inderdaad gedaald was in waarde ten opzichte van de dollar, heeft dan weer meer rendement gegeven als in de Amerikaanse permanente portfolio. +4,9% daar, +10,7% bij ons.
    BeantwoordenVerwijderen
  11. Maar omdat de beurs bij ons zelfs meer gedaald is als bij hen (-43,7% versus -36,7%), en er zo een groot verschil was in rendement in de staatsobligaties, komt de Europese permanente portfolio inderdaad met verlies te zitten van -2,8% voor 2008 terwijl de Amerikaanse met een winst zit van 2,9%.

    Dat valt me ook tegen maar dit lijkt zowat de regel te zijn. De rendementen in Europa liggen lager als die in Amerika. Misschien ligt het aan het feit dat bij ons er gewoon een pak meer kapitaal wordt afgesnoept door ons uitgebreider sociaal verzekeringssysteem. Misschien zijn Europese bedrijven en ontleners gewoon minder rendabel. Ik weet het niet. Maar van cruciaal belang is toch dat mijn koopkracht in Euro's wordt beschermd. En dus neem ik geen activa in dollars of een andere munt want dan pas neem ik een wisselkoers risico. (nota: ik heb een nieuw artikel gepubliceerd 'Amerikaanse of Europese Permanente Portfolio' dat toont dat de Amerikaanse PP in Euro's bekeken wel degelijk minder rendement heeft als de Europese)

    Goud is wel genoteerd in dollars maar staat er toch los van. Goud wordt evengoed genoteerd in Euro's of Yen en staat ook daar los van. Als de dollar crasht dan zal goud niet meecrashen, wel integendeel. Dat kan je niet zeggen van aandelen of staatsobligaties uit Amerika, die wel degelijk in een hyperinflatie van de dollar serieus in waarde zouden dalen ten opzichte van aandelen en staatsobligaties in onze regio.
    BeantwoordenVerwijderen
  12. Marc,

    Ik vind je oorlogskas een prima idee en zeker de moeite waard om te implementeren, zeker gezien de dreiging van een mogelijke hyperinflatie.
    Ik ben het er echter niet mee eens om de oorlogskas altijd intact te houden. In een periode van hyperinflatie, waarin de lonen het inflatieritme niet zullen bijhouden zal je immers aan koopkracht inboeten. Je goud mag dit dan wel compenseren, met dat blok op zich kan je niets doen, je kan er geen brood mee kopen. Zo doende blijft dat kapitaal een waarde "op papier". In tijden van hyperinflatie denk ik dat het daarom toch noodzakelijk kan zijn om beperkte hoeveelheden uit de oorlogskas om te zetten in luiqide middelen.

    JDB
    BeantwoordenVerwijderen
  13. Dag JDB,

    Volledig akkoord met je. Als je je kapitaal nodig hebt voor overleving dan room je altijd evenwichtig af. Stel dat in een rampenscenario je oorlogskas 75% van je kapitaal vertegenwoordigt en je permanente portefeuille 25% van je kapitaal vertegenwoordigt en je hebt 10% van je kapitaal nodig voor overleving. Dan neem je uiteraard niet alles uit de 25% permanente portefeuille want dan schiet er maar 15% permanente portefeuille over en nog steeds 75% oorlogskas. Want als er dan terug een welvaartsperiode aanbreekt dan heb je maar 15% pp meer en profiteer je niet genoeg van die periode. Bovendien heb je de kans laten liggen van af te romen van die activa die net heel hoog gewaardeerd staat, je goud.

    Als je dus 10% nodig hebt in tijden van crisis dan room je eenvoudig 10% af van alles.

    In dit voorbeeld room je dus 10% van je permanente portefeuille af, wat 2,5% van je totaal kapitaal is, en neem je 10% van je ooorlogskas, wat 7,5% van je kapitaal is. Zo heb je 10% afgeroomd en kan je die omzetten in geld voor de aankoop.

    Zo blijft de verhouding van je oorlogskas ten opzichte van je permanente portefeuille of de andere activa die je hebt gelijk. In dit voorbeeld heb je na evenwichtige afroming nog steeds 25% van je kapitaal in een permanente portefeuille en 75% van je kapitaal in je oorlogskas.

    Wat ik bedoel met 'van je ooorlogskas blijf je af' is dat je nooit je oorlogskas mag gaan gebruiken om te balanceren tussen je activa want je weet nooit wat de toekomst brengen zal. Als je dus gaat balanceren met je oorlogskas omdat je vindt dat goud nu wel enorm hoog gewaardeerd staat ten opzichte van vastgoed, aandelen of kunst dan kan je wel eens bedrogen uitkomen als de situatie nog verslechtert. Je koopkracht zal dan niet degelijk beschermd meer zijn omdat je een deel van je oorlogskas hebt opgegeven voor verder dalende activa.

    Met het goud van je permanente portefeuille blijf je echter altijd wel balanceren, hoe slecht de vooruitzichten voor aandelen of obligaties ook mogen zijn.

    En inderdaad, afromen voor consumptie doe je best gelijkmatig van je oorlogskas en andere activa.
    BeantwoordenVerwijderen
  14. Dag Marc,

    Ik stelde mij de volgende vraag bij het lezen van het artikel: beschermt de permanente portfolio je voldoende tegen een zware voedselcrisis?

    Stel dat de voedselprijzen enorm stijgen, zodanig dat ze een grote hap nemen uit uw maandelijkse inkomen. Loop je niet het risico dat alles in de permanente portfolio in waarde verliest ten opzichte van voedsel? En hierbij de volgende bedenking: is bijvoorbeeld landbouwgrond een nuttige/noodzakelijke/overbodige aanvulling van de permanente portfolio? Of wat zou een goede aanvulling kunnen zijn?

    Ik hoop nooit een voedselcrisis mee te maken en huiver bij de idee alleen al. De permanente portfolio doet het goed volgens jou in alle scenario's, maar hier zie ik even de bescherming niet. Maar misschien jij wel?

    Groeten
    Geert
    BeantwoordenVerwijderen
  15. Dag Geert,

    De permanente portefeuille zal je goed beschermen tegen een voedselcrisis omdat het een grote portie goud bevat.

    De laatste echte voedselcrisis die we gekend hebben was in 1973-74 toen er grote tekorten waren en bijvoorbeeld Engeland afgesneden werd van suikervoorraden.

    Je ziet in het artikel 'historische rendementen van de permanente portefeuille' dat door die grote paniek de beurs in Amerika serieus klappen krijgt en daalt met -18% in 1973 en nog eens daalt met -27% in 1974 maar dat goud stijgt met +75% 1973 en in 1974 nog eens met +70% omhoog gaat.

    Omdat je ook 25% goud hebt in je permanente portefeuille heb je desondanks de voedselcrisis rendementen van +15% met je permanente portefeuille in 1973 en nog eens +14% in 1974 waardoor je koopkracht relatief goed bewaard blijft ten opzichte van voedsel. Indien je ook nog eens een oorlogskas hebt aangelegd met 5% van je kapitaal nog eens in goud dat je niet jaarlijks balanceert zie je dat je rendement nog een stuk hoger uitvalt tijdens die voedselcrisis jaren en ergens rond de +20% per jaar is.

    Uiteraard is voedsel toen een stuk meer gestegen in prijs per jaar en dus ten opzichte van enkel voedsel ben je koopkracht verloren maar je zal het toch vrij goed gedaan hebben.

    Landbouwgrond geeft je geen koopkracht ten opzichte van voedsel want je pacht inkomsten zijn vrij constant en staan los van de prijzen van voedsel in de winkel. Ook de waarde van landbouwgrond zal veel tragen reageren op een stijging van de prijs van voedsel dan bijvoorbeeld goud.

    Tenzij je idee is van dan zelf erop planten te zetten zodat je geen voedsel meer dient te kopen in de winkel. Maar dat is tegenstrijdig wat mij betreft met de verdeling van arbeid die dicteert dat je moet doen waar je goed in bent en niet je tijd en energie verkwansen met alles zelf te doen want dat is niet rendabel tenzij in extreme gevallen zoals een voedselcrisis.

    Maar dan is het probleem dat dergelijke voedselcrissisen meestal vrij kort zijn. De prijzen van voedsel daalden alweer sterk in 1975. Dus tegen dat je de kneepjes van het vak door hebt is het weer totaal onrendabel geworden van het zelf te doen.

    Ik denk dus niet dat je landbouwgrond nodig hebt. Als je een hobby erbij wil hebben kan je het doen omdat je dan geniet van de activiteit van in je tuin te werken en je wel degelijk de winsten hebt van hoge voedselprijzen maar anders denk ik dat de permanente portefeuille een handigere en ook betere bescherming is dan het verpachten van landbouwgrond waar de pachter met de winsten van de grote stijging van voedselprijzen zal gaan lopen en jij op je kin mag kloppen. Met goud zal je kapitaal beter beschermd zijn in een voedselcrisis.
    BeantwoordenVerwijderen

Disclaimer

De maker van deze website, Marc De Mesel, alsook de schrijvers van de reacties, samen de 'auteurs' genoemd, zijn geen vermogensbeheerders of beleggingsadviseurs. Geen enkele financiële transactie dient te worden gemaakt op basis van wat u hier leest. Aankoop of verkoop van besproken activa houden risico’s in en het is mogelijk dat u het geïnvesteerde kapitaal verliest. De auteurs behouden zich het recht voor om voor zichzelf te kopen en te verkopen in de zaken hierboven besproken.

De auteurs geven geen garantie dat de informatie en bronnen die ze bespreken betrouwbaar of juist zijn en aanvaarden geen enkele aansprakelijkheid voor directe of indirecte schade ontstaan door het gebruik van de website en/of de inhoud van de informatie op de website, voor fouten of storingen in de elektronische informatie of het niet tijdig updaten. Links die naar andere websites worden gelegd zijn enkel informatief.

Indien enige bepaling onafdwingbaar zou zijn, of strijdig met een bepaling van dwingend recht, zal deze onafdwingbaarheid of ongeldigheid de geldigheid en afdwingbaarheid van andere bepalingen niet beïnvloeden.

Related Posts with Thumbnails