donderdag 4 juni 2009

De Veiligste Spaarrekening


 
De veiligste spaarrekening is een korte termijn staatsobligatie rechtstreeks gekocht en veilig in bewaring bij de overheid zelf. Als morgen alle banken ontploffen heb ik mijn geld nog.

Ik hou niet van diefstal en overvallen, dus mijn geld thuis in een kluis bewaren wil ik niet. Mijn geld in een bankkluis heb ik liever ook niet want dat brengt niets op. Op een spaarrekening is helemaal uit den boze want als de bank failliet gaat ben ik wel degelijk alles kwijt want in het garantiefonds zit veel te weinig om alle spaarders te helpen.

Staatsobligaties dus, maar het probleem is, dat moet je ook via een bank kopen, en vervolgens houden zij je papier bij. Als de bank failliet gaat en je obligatie blijkt verdwenen te zijn is het ook weg want die garantie voor je effecten zijn nog lager (in België maar tot 20.000 euro) en het garantiefonds vooral even leeg.

Het ideale is dus dat je de staatsobligatie kan kopen rechtstreeks bij de staat. Dat je een rekening bij hen hebt zodat je niets meer te doen hebt met die banken. In Amerika hebben ze TreasuryDirect. Een schitterend programma van de Treasury, de schatkist, waar je rechtstreeks een rekening kan openen en je geld rechtstreeks kan uitlenen aan hen. Geen bank kosten en veilige opslag. Perfect dus. Maar hebben ze dat in Europa?

In België alleszins niet. Je moet de Belgische staatsobligaties altijd kopen via een bank en daar ook bewaren (update 12 mei 2010: dit klopt niet, ook in België kan je uw staatsobligaties veilig bewaren bij de staat zelf, zie: Grootboeken.be). In Nederland heb ik het ook niet gevonden. Gelukkig hebben we nog de Duitsers. Zij hebben Finanzagentur. Dat is de schatkist van Duitsland dat de overheidsobligaties uitschrijft. Je kan rechtstreeks bij hen een rekening openen, ook als buitenlander geen probleem. Je moet wel Duitse documenten invullen maar ik moet zeggen dat ik het ervoor over heb!

Echt zeer tevreden ben ik hierover. Duitse staatsobligaties zijn van kwaliteit al de beste van Europa. Ze hebben een gelijke kredietwaardigheid als de Zwitserse staatsobligaties dat de meest gewilde staatsobligaties zijn ter wereld. Immers de Duitse staatsfinanciën zien er veel beter uit dan bijvoorbeeld de Belgische. De kans dat de Duitse overheid failliet gaat en je staatsobligatie in rook opgaat is dan ook veel kleiner dan bijvoorbeeld de Belgische overheid.

Dat je ook rechtstreeks bij de Duitse overheid die obligatie kan kopen en opslaan is toch wel een schitterende service. Ik heb dan ook een 'konto' geopend bij Finanzagentur, het geld overgemaakt via een IBAN overschrijving, wat kosteloos is via elke bank, en mijn eerste 25% korte termijn Duitse staatsobligaties gekocht.

Indien je van start wil gaan ga je naar de pagina met de informatie over hoe je een rekening kan openen. Je print het document af dat je vindt helemaal onderaan: SchuldbuchkontoEröffnung. Je vult het in, laat je handtekening valideren op de gemeente en stuurt het per post naar Finanzagentur. Vervolgens sturen ze je nog wat documenten op om te tekenen zodat je ook internetbankieren hebt, er geen taksen worden afgehouden op je interesten omdat je buitenlander bent, etc. Dan openen ze je rekening en kan je een overschrijving maken. Op die overschrijving zet je meteen wat je wil kopen en dat doen ze dan direct voor je en klaar is kees.

Ik heb dus 25% van mijn kapitaal overgeschreven naar hen en heb er korte termijn staatsobligaties mee gekocht. Voorlopig heb ik 'Tagesanleihen des bundes', wat dus echt een dag rekening is, net zoals een spaarrekening kan je het elke dag eraf halen zonder kosten. De interest is wel zeer laag, ergens rond de 0,6% per jaar. Indien de economie terug aantrekt en de inflatie terug omhoog gaat dan gaan die intrestvoeten ook terug omhoog, net zoals dat bij een spaarrekening bij de bank is.

Maar hoe korter je uitleent hoe minder interest je krijgt, dat is overal zo. Op het einde van het jaar koop ik hier dus 1 en 2 jarige staatsobligaties mee die nu 1 a 2% opbrengen. Ik doe dat echter nu nog niet omdat ik mijn portefeuille elk jaar maar 1 maal op einde van het jaar wil uitbalanceren. Het is makkelijk dat die staatsobligatie dan ook op het einde van het jaar afloopt. Om dat te hebben dien je ze ook op het einde van het jaar te kopen.

Het spijtige is dat je dus geen staatsobligaties kan kopen via Finanzagentur op de secundaire markt, dus staatsobligaties die al uitgeschreven waren en die je koopt van een andere persoon. Maar je kan dus een hele waaier aan nieuwe obligaties kopen, van dag rekeningen, 3 maand durende, 1 en 2 jaar, maar ook 5 en 8 jaar lopende. Spijtig genoeg kan je niet de 30 jarig durende kopen rechtstreeks bij hen. Wel kan je de 30 jarig lopende kopen via je bank of broker en ze dan laten overplaatsen naar hen zodat ze toch veilig bewaard worden.

Zij betalen dus je interesten uit en bij afloop storten ze het volledige bedrag op je 'konto', allen kosteloos. Vervolgens kan je het terug overschrijven naar je bank via een IBAN overschrijving. Indien je een staatsobligatie dat nog niet is afgelopen wil verkopen dan gebruiken zij hiervoor de Bundesbank die dan 0,4% kosten aanrekent wat je wil vermijden.

Uiteraard zijn staatsobligaties niet bestand tegen alle mogelijke economische klimaten. Een faillissement van de staat is net zoals bij een bank wel degelijk mogelijk. In de grote depressie van de jaren 30 heeft zelfs de Zwitserse overheid 'gedefault' op hun staatsobligatie en de intresten een tijd niet meer uitbetaald. Je origineel ingelegd kapitaal zelfs niet terugzien zoals in Argentinië (2001) of Ecuador (2009) is ook binnen bereik. Om nog te zwijgen van een volledig terugkrijgen van je geld en intresten terwijl de munt zelf wel serieus gezakt is in waarde zoals in IJsland (2008). Daarom dat ik ook 25% fysiek goud heb zodat ik tegen een faillissement van de staat, of een waardeloos worden van de munt ben beschermd.

Mijn 25% cash is dus eindelijk veilig gepositioneerd in korte termijn staatsobligaties bij Finanzagentur. Wat me nu nog rest te kopen is de 25% lange termijn, 30 jarige staatsobligaties. Spijtig genoeg kan ik deze dus niet rechtstreeks kopen via Finanzagentur en dien ik ze eerst ergens anders te kopen om ze dan over te plaatsen naar Finanzagentur. KBC rekent 0.5% aankoopcommissie wat vrij kostelijk is. Via Binckbank kan ik ze niet kopen want zij verkopen enkel Belgische en Nederlandse staatsobligaties. Indien iemand een idee heeft waar je Duitse 30 jarige staatsobligaties tegen degelijk tarief kan kopen, van harte welkom.


Update 27 juli 2010:

Hoe geld overschrijven naar Finanzagentur vanaf je Belgische of Nederlandse rekening

Je kan een IBAN overschrijving doen vanaf je rekening in België of Nederland naar je rekening bij Finanzagentur. In de mededeling vermeld je welke obligatie ze ermee moeten kopen. Een paar weken nadat je de overschrijving hebt gedaan zal je per post een bevestiging krijgen van je juiste aankoop. Je kan ook online kijken of het geld bij Finanzagentur er wel degelijk opstaat.

Overschrijfgegevens:

Naam begunstigde: Finanzagentur GmbH
Adres: Lurgiallee 5, 60439 Frankfurt/Main
IBAN: DE26 5040 0000 0050 4010 10
BIC: MARKDEFFXXX
Mededeling: KAUF + soort obligatie + SBK + je rekeningnummer bij finanzagentur + spatie + je achternaam

Voorbeeld mededeling: KAUF67SBK1234567 DE SMID
 67 is voor tagesanleihen wat te vergelijken is met spaarrekening, voor codes anger lopende obligaties zie website Finanzagentur onder Schuldbuchkonto - Aufträge & Formulare / Kauf (Direkterwerb)

Tip: Bewaar de overschrijving zodat je in het vervolg direct naam, iban, bic en mededeling al hebt ingevuld en enkel het bedrag dat je overschrijft nog moet veranderen.


Hoe geld overschrijven van Finanzagentur naar je Belgische of Nederlandse rekening

Dit is complexer. Zolang je geen Duitse bankrekening opgeeft kan je dit niet via internet doen met een normale overschrijvng. Je dient een papier in te vullen, ondertekenen en op te sturen per post (per fax aanvaarden ze niet). Op het papier vul je in wat ze voor je moeten verkopen.

Het Ruckgabe formulier kan je vinden onder Schuldbuchkonto - Aufträge & Formulare / Verkauf, Rückgabe & Umtausch:


Ze hebben 2 verschillende formulieren:
Invullen met uw Finanzagentur rekeningnummer, uw naam, geboortedatum, zeggen of je al de tagesanleihen wil verkopen (den gesamten vorhandenen Nennwert zurückgeben) en overmaken of slechts enkele (folgenden Nennwert zurückgeben: ... ). Onder ZUSATZAUFTRAG dien je niets in te vullen want je wil geen andere obligaties kopen. Bij gebrek aan nieuwe order zullen ze je geld dan ook overmaken naar de tegenrekening die je bij je openingsdocumenten hebt opgegeven.

Ondertekenen en opsturen per post. Na een paar weken zou je het geld moeten zien verschijnen op je Belgische of Nederlandse bankrekening.

Indien er niets gebeurt is je brief waarschijnlijk verloren gegaan in de post en stuur je een nieuwe.

Tip: Bij Finanzagentur spreken ze enkel Duits maar als je erachter vraagt kan je ook Engelse support krijgen  maar enkel in de voormiddag tot 13u is de Engels sprekende persoon aanwezig! Tel Finanzagentur: 0049 (0) 69 25 616 22 22 (een skype account opgeladen met kredietkaart is zeer goedkoop internationaal bellen)

66 comments:

  1. Bedankt voor de uitleg. Zou je nog eens aan willen in welk artikel je die verdeling die je hanteert uiteenzet/beargumenteert?

    Groetjes,

    (Was je op vakantie trouwens, 't duurde redelijk lang tot je weer wat postte :-))
    BeantwoordenVerwijderen
  2. Beste Anoniem,

    Dank je voor je reactie.

    De uiteenzetting over de portfolio dat ik nu aan het innemen ben is de uiteenzetting over de permanente portfolio. Via de link 'permanente portfolio' onder 'artikels per onderwerp' vind je al de artikels hierover. De eerste onderaan. Met name 'speculeren versus investeren' is het begin: http://www.marcdemesel.be/2009/03/speculeren-versus-investeren.html

    Ben vrij druk bezig geweest met het in orde maken van mijn aandelen en staatsobligaties alsook nog wat andere zaken waardoor ik een tijd geen artikel gepost heb.

    Toch tof dat je reageert. Dat motiveert. Dank je
    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hallo,

    Ik lees je site al enkele maanden en vind hem zeer interessant.
    Je gaat bovendien tot de bodem van de dingen (ttz.hoe doe ik iets praktisch). Dit is iets wat ik nergens anders op het internet vind.

    Ook Belgische staatbons kan je bezitten zonder dat er een bank tussen jou & je vermogen staat : zie
    http://www.grootboeken.be
    Je kan nieuwe staatsbons aankopen en direct inschrijven bij grootboek (vb kopen via KBC en daar direct zeggen dat ze naar grootboek moeten worden overgezet) of bestaande portefeuille staatsbons laten overschrijven. Ik denk dat je ook direct kunt kopen door naar hun rekening over te schrijven.

    Ben zelf beïvloed door Roland Van Damme, Marc Faber, Richard Russel(schrijft sinds 1985, sinds jaren dagelijks & is 87 jaar oud) (http://ww2.dowtheoryletters.com/dtlol.nsf ).

    Eén van de meest lezenswaardige sites : http://jsmineset.com : 100% gratis. Lees dit reeds +/5 jaar dagelijks : geschreven door Jim Sinclair (stond ten tijde van Nixon op short list om minister van financiën te worden & wikkelde begin jaren '80 de zilverposities van de Hunt Brothers af (dat hij dit zou doen was voorwaarde voor lening door Paul Volcker).
    Deze man heeft visie, ervaring en (informatie)connnecties (toch even opassen met zijn timing : tel er soms 6 maanden bij of af). Als er bij top Fortis iemand dit had gelezen hadden ze nooit geboden op ABN-Amro.

    Nogmaals bedankt voor je zeer heldere (en intelligente) site.

    Mvg.
    BeantwoordenVerwijderen
  4. Vervolg op vorige mail 14JUN09 :

    Richard Russel schrijft sinds 1958 (niet 1985).

    Je bent blijkbaar een aanhanger van 1 van Sinclair's uitspraken : "schakel zoveel mogelijk tussenpersonen uit tussen jou & je vermogen (anders zullen die tussenpersonen je vermogen wel uitschakelen)".
    Nav.bovenstaande :
    heb je enig idee hoe je in België praktisch volgende zaken kan doen :
    - Belgische aandelen (die je in effectenportefeuille hebt bij een Belgische bank) uitschrijven uit de effectenprofeteuille en laten inschrijven in het register van de betrokken onderneming(ik heb het hier niet over Solvac dat alleen aandelen op naam heeft maar vb over Colruyt, Delhaize)
    - idem maar voor Duitse / Franse/ Noorse aandelen (ik vermoed dat dit complexer is en misschien niet echt kan of 100% waterdicht werkt : immers bij Belgische aandelen zitten de effecten bij de "depostito & consignatiekas" (of zoiets), maar voor buitenlandse aandelen werken de Belgische banken met een "buitenlandse tussenpersoon" ...
    - idem maar voor Engelse aandelen (in Engeland werkt er immers niets zoals in continentaal Europa).

    Het is maar een vraag : en zoals ze zeggen : 1 zot kan meer vragen stellen dan 1000 geleerden kunnen beantwoorden.

    Mgv.
    BeantwoordenVerwijderen
  5. Beste,

    Hartelijk dank voor je zeer waardevolle info. Super te ontdekken dat je ook in België je staatsobligaties kan bewaren rechtstreeks bij de overheid.

    Echt blij hiermee. Dank je.

    Ook dank voor de waardering. Doet me veel plezier.

    Die Richard Russel lijkt wel een legende. Spijtig dat zijn site betalend is.

    Die van de tussenpersonen is goed: 'schakel hen uit, anders schakelen zij je vermogen wel uit' :-)

    Ik heb niet direct een antwoord op je vraag. Vind je vraag wel een zeer goede vraag. Ik moet zeggen dat ik ook niet echt het 'clearing' systeem begrijp en dus vertrouw. Het zou een digitaal register zijn ergens bij 'Euroclear' dat onlangs van naam verandert zou zijn. Daar wordt geregistreerd dat je bank of wisselagent zoveel aandelen heeft van bedrijf x. Vervolgens weet je bank dat jij 1 van de aandelen bezit van het pakket van de bank. Het kan dus zowel bij Euroclear fout gaan als bij de bank. Niet echt geruststellend.

    Dus, inderdaad je aandeel rechtstreeks bij het bedrijf bezitten, in bewaring hebben, lijkt me fantastisch. Kan je ook rechtstreeks je dividend ontvangen van hen zonder een commissie te moeten betalen aan de financiële instelling dan is het helemaal in orde. Het spijt me dat ik het antwoord je schuldig moet blijven.

    Ik weet het niet voor Belgische bedrijven en dus zeker niet voor buitenlandse maar zeer goede vraag.

    Ik ben van plan van een Vanguard fonds te kopen voor mijn aandelen maar weet dat ook zij hun aandelen in bewaring hebben via het banksysteem, JP Morgan in dit geval. Ik huiver er wel van maar ga uit van een blind vertrouwen in Vanguard dat ze er wel verstand van zullen hebben.
    BeantwoordenVerwijderen
  6. Dag Marc,

    Ik heb vanmiddag het document "Eröffnung eines Schuldbuchkontos" ingevuld, maar het laatste gedeelte (Legitimationsprufung) is me niet helemaal duidelijk.

    Moet ik een stempel en handtekening bij mijn bank halen, dat ik daar ingeschreven sta?

    En bij sectie 4 heb ik mijn nederlandse rabobank rekening ingevuld. Is dat in orde?

    Weet jij nog hoe jij dat toen had gedaan?
    BeantwoordenVerwijderen
  7. Beste,

    Je dient je handtekening te laten legitimeren. Dat doe je door met je Finanzagentur papieren naar je gemeente te gaan, dienst bevolking. Zij zullen aan de hand van je pasport je handtekening op de papieren legitimeren door er een stempel bovenop te zetten van de gemeente, met datum, en met hun handtekening erbij. Zo weet Finanzagentur dat het echt jij bent geweest dat de papieren onder jouw naam hebt ingevuld en je handtekening echt is.

    Je rekeningnummer bij Rabobank is bij mijn weten ok. Dat is de rekening vanwaar je de fondsen zal overschrijven en naar waar zij de fondsen zullen terugstorten indien je dat wenst. Geef het IBAN en BIC nummer..

    Hartelijke Groet,
    Marc
    BeantwoordenVerwijderen
  8. Dag Marc,

    Bedankt voor je uitleg. Ik heb vandaag via de post een bevestigingsbrief van het Finanzagentur GmbH ontvangen, met de mededeling dat ze een Schuldbuchkonto geopend hebben.

    Maar ik las op je blog dat jij ook internetbankieren via het Finanzagentur hebt? Ik heb dit wel aangekruist op het aanmeldingsformulier, maar verder hier nog niets over ontvangen.

    Ik wil zo mijn eerste overschrijving proberen te doen, maar hoe weet ik of het goed is gegaan? Kan ik ook ergens met mijn account inloggen ofzo?

    groeten,
    BeantwoordenVerwijderen
  9. Beste,

    Je kan inloggen. Ik denk dat je die papieren later pas krijgt. Je zal dan kunnen zien online wat erop staat. Bel ze gerust eens op, desnoods spreek je engels, is me al gelukt.

    Voor iets te kopen is het eigenlijk heel eenvoudig. Gewoon de IBAN overschrijving doen. In je mededeling de juiste code zetten, in die code zet je ook wat je wil kopen. Uitleg hierover staat op dat blad met de overschrijving op geprint.

    Je zal daarna dan een brief krijgen met wat je gekocht hebt. Om te verkopen gaat natuurlijk niet via overschrijving maar dien je een brief te schrijven.

    Pas wel op met die tagesanleihen. Eigenlijk is dat geen spaarrekening maar een 1 jarige obligatie. Je kan het er wel op en af zetten wanneer je wil en wordt niet gestraft.

    Maar telkens je er iets opzet trekt Finanzagentur de intrest af waar je op het einde van het jaar geen recht op hebt omdat je die dagen er niet op stond. Die intrest zal je terug krijgen op het einde van het jaar samen met de intrest waar je wel recht op hebt (iedereen krijgt zelfde intrest op einde van het jaar voor elke 1000 euro onafhankelijk van hoelang je erop staat). Als je dan je geld eraf haalt krijg je dat bedrag terug gestort als intrest op je Belgische bankrekening. Vervolgens trekken ze in België roerende voorheffing af. Terwijl je die intrest niet verdiend hebt maar afgestaan had.

    Mvg,
    Marc
    BeantwoordenVerwijderen
  10. Dag Marc,

    Ok, het is me wel wat duidelijker nu.

    Om in te kunnen loggen via internet heb ik een pincode nodig. Deze heb ik inmiddels aangevraagd.

    Veel dank,
    BeantwoordenVerwijderen
  11. Marc,

    Ik vind de Finanzagentur piste ook interessant. Heb even het document voor de opening van een rekening afgedrukt. Onder punt 5 vraagt men of men aan internet banking wil doen. Werkt dit feilloos vanuit België?

    Meer in het bijzonder bedoel ik fondsen overschrijven naar Duitsland, maar ook terug vanuit Duitsland naar België. Moet dit hier op de belastingaangifte opgegeven worden als "een rekening in het buitenland" ?

    RM
    BeantwoordenVerwijderen
  12. RM,

    Zo een internet rekening bij Finanzagentur heeft als enige doel dat je online je geld kan zien. Misschien kan je ook online obligaties kopen maar dat heb ik nog niet geprobeerd. Dit omdat je al bij je overschrijving van je Belgische rekening naar Finanzagentur direct in de mededeling kan zetten welke obligatie ze ermee dienen te kopen.

    Ik weet dat voor het verkopen en terug overschrijven naar je Belgische rekening je toch een schrijven per brief moet doen dus dat kan je niet digitaal.

    Dit is inderdaad een buitenlandse rekening dat je op je belastingsaangifte dient te vermelden. Dit omdat je als 'steurerauslander' bij Finanzagentur gezien wordt en dus daar geen roerende voorheffing betaalt op je interesten. Dus via je belastingsaangifte in België zal je zo alsnog roerende voorheffing betalen aan de Belgische staat.
    BeantwoordenVerwijderen
  13. Hey Marc

    Ik ben ook bezig een rekening aan het openen bij Finanzagentur,op het vierde lijntje staat KONTO-nr: dit zal rekening nr zijn van waar de fondsen komen of terug gestort kan worden.
    Bankleitzahl is ook een nr?want letters kan ik er niet in typen .
    En dan bei(Name des Kreditinstituts) is dus naam van bank.

    Grtjs
    BeantwoordenVerwijderen
  14. Dag Anoniem, Inderdaad konto nr zet je je iban nummer, bankleitzahl zet je je bic nummer van je bank, en inderdaad de naam van je bank nog eens bij 'Name des Kreditinstituts'.

    Dan afprinten, naar de gemeente voor een stempel erop en opsturen die handel!
    BeantwoordenVerwijderen
  15. Dag Marc,
    Verder over het onderste vak van het FA document: ik dacht dat ze met 'Bestätigungsvermerk des Kreditinstituts' een stempel van de bank bedoelden (niet van de gemeente). Ook, moet in dit vak de naam van de rekeninghouder vermeld worden, of zijn handtekening?
    BeantwoordenVerwijderen
  16. Beste,

    'Bestätigungsvermerk des Kreditinstitut' heb ik van gemeente gedaan. Het heeft gewerkt. Je kan Finanzagentur eens opbellen om te vragen of je bank ook goed is. Ik dacht het niet maar kan fout zijn.

    Daar moet dus enkel de handtekenig van gemeente, die van jouw komt erboven bij 'Unterschrift Kontoinhaber'.
    BeantwoordenVerwijderen
  17. De website van het Finanzagentur is veranderd.
    Volgens mij is dit de link naar het formulier voor het aanvragen van een Schuldbuchkonto:
    https://www.deutsche-finanzagentur.de/de/private-anleger/schuldbuchkonto-breroeffnung/kontoeroeffnungsantrag/
    BeantwoordenVerwijderen
  18. Marc,

    Ik heb ook maar eens mijn documenten naar de Finanzagentur opgestuurd. We zullen zien wat het geeft. Op de gemeente stelden ze wel wat vragen rond wat het juist was, en waarom het in het Duits was, en wat alles wou zeggen, etc. Ik heb mij maar wat op de vlakte gehouden en het is gelukt. Hopelijk lukt het. Ik ga het voorlopig enkel gebruiken voor excess cash. Maxblue rekening opening lijkt me wat te omslachtig voor de omvang van PP die ik in gedachten heb

    Groeten,

    MB
    BeantwoordenVerwijderen
  19. Gember, bedankt voor de update! Heb het aangepast in het artikel.
    BeantwoordenVerwijderen
  20. MB, proficiat! Mocht je daar Duits gaan uitleggen :-) Bij mij deden ze zo moeilijk niet. "waar moet ik tekenen" vroegen ze. "Hier meneer, zet er maar ne grote stempel op!"

    Op de gemeente kennen ze dat natuurlijk niet. Maar het is je volste recht om een rekening te openen in het buitenland en het is de gemeente hun job van je identiteit/handtekening te bevestigen.

    Voor excess cash is Finanzagentur perfect.
    BeantwoordenVerwijderen
  21. Hoi Marc,
    Hierbij wil ik allereerst mijn dank betuigen voor jouw fantastische blog. Ik heb heel veel gehad aan jouw uiteenzettingen, adviezen en waarschuwingen. Ben ook een fan van Harry Browne geworden en heb inmiddels naast ´Fail-safe investing´ ook zijn niet-financiele boek ´How to be free in an unfree world´ gelezen en dat is ook een aanrader. Als je interesse hebt kan ik de PDF-vorm van het boek naar je toemailen.
    Op het financiele vlak was ik de laatste jaren voor 70% in commodities belegd: veel goud en zilver, maar ook andere ind. metalen, landbouwgrondstoffen en olie. Ik dacht dat grondstoffen de beste bescherming was tegen problemen in de toekomst en op zich heb ik het wel goed gedaan (ook in vergelijking met de PP) maar heb wel een rollercoaster ride in 2008 achter de rug, die de PP niet had. Jij hebt me overtuigd om volgens de PP te beleggen, ik denk dat de PP heel goed zou zijn voor de gemoedsrust van veel mensen die zich in de huidige bizarre maatschappij opgejaagd voelen om maar hogere rendementen te maken dan de (kunstmatig) te lage rente op een spaarrekening.
    Ben nu exact jouw werkwijze aan het kopieren: Fisiek goud, Vanguard voor de aandelen, Finanzagentur (via Maxblue) voor de duitse staatsobligaties. Heb nu een tweetal vragen die je hopelijk kunt beantwoorden omdat je drie stappen vóórloopt op mij:
    1. Wil nu graag mijn Duitse staatsobligaties van Maxblue naar Finanzagentur overhevelen, ben op de website van Maxblue een formulier tegengekomen dat daarvoor dient http://www.maxblue.de/rd/media/PGK_Uebertragungsauftrag_Wertpapiere.pdf . Mijn vraag is: wat betekent VERLUSTTOPFE (bij 4) en wat had jij daar ingevuld ? Of had je een overhevelingsformulier gebruikt afkomstig van de website van Finanzagentur ?
    2. Voor het aankopen van een- of tweejarige staatsobligaties kies je neem ik aan de FINANCIERUNGSSCHATZE DES BUNDES. Ik krijg het idee dat je die maar een dag per maand kan kopen (hoe weet je op welke dag dat is ?) of kun je iedere willekeurig gekozen dag van de maand die bankoverschrijving maken (met die code in de omschrijving) ?
    Ok, alvast hartelijk dank en veel succes met jouw blog, het wordt zeer gewaardeerd.
    Met vriendelijke groet, Diederik Campagne
    BeantwoordenVerwijderen
  22. Dag Diederik,

    Hartelijk dank voor je complimenten! Het doet me plezier te horen dat de permanente portefeuille je bevalt.

    Mijn complimenten dat je toch betere resultaten hebt weten te behalen dan de pp de voorbije jaren. Er zijn er maar weinigen die dat kunnen zeggen. De pp is inderdaad een goed alternatief voor een spaarrekening. Het brengt meer op in tijden van inflatie waardoor je koopkracht beter beschermd is als op een spaarrekening. En in tijden van een deflatie kan je ook nog een goed rendement hebben terwijl op een spaarrekening je hele kapitaal kan verloren gaan aan een bankfaillissement of overheidsfaillissement.

    Ik ben met je akkoord dat een permanente portefeuille vooral veel gemoedsrust geeft omdat je kapitaal degelijk beschermd is en je niet meer gedwongen bent steeds speculatieve beslissingen te nemen.

    Het boek van Harry Browne 'How to feel free in an unfree world' is inderdaad goed. Heb het ook gelezen en zeer van genoten. Een ander boek dat ik echt veel van opgestoken heb is 'The Secret of Selling - Anything. De titel is echt wat het boek je leert. Hoe eerlijk en succesvol te verkopen. Goederen maar ook ideeën.

    Ik heb ook het papier van maxblue gebruikt voor de transfer van de 30 jarige staatsobligaties naar Finanzagentur. Verlusttöpfe wil volgens mij zeggen het overdragen van verliesposten om te kunnen aftrekken van je belasting. Dat hebben wij niet nodig in België omdat we geen kaptiaalsbelasting hebben bij winst en er dus ook geen kunnen aftrekken bij verlies, ik meen me te herrineren dat ik het dus gewoon open gelaten heb.

    Ik heb geen 1 of 2 jarige staatsobligaties gekocht maar de eenvoudige 'tagesanleihen'. Dat is een spaarrekening bij Finanzagentur dat je elke dag kan afhalen dus. Het geeft de laagste interest maar het zal ook direct profiteren van rentestijgingen in tegenstelling tot 1 of 2 jarige staatsobligaties die vast zitten. Je kan dus op elk moment ook instappen en de overschrijving doen met de juiste boodschap erop om tagesanleihen te kopen met het geld.

    Indien je toch die 1 of 2 jarige wil kopen voel je vrij Finanzagentur eens op te bellen. Ze zijn best vriendelijk en hebben ook soms Engelstalige personen beschikbaar.
    BeantwoordenVerwijderen
  23. Marc,

    Ik heb intussen ook de nodige documenten van de finanzagentur ontvangen, en zal eerstdaags mijn eerste overschrijving doen. Ik ga niet gaan voor de Tagesanleihen, maar eerder de Finanzieringsschätze op één jaar. Ik heb ook de indruk dat het maar eemaal per maand is. Het lijkt er ook op dat dit zerobonds zijn, i.e. je betaalt een bedrag dat lager is dan de nominale waarde, en op het eine krijg je de nominale waarde terug. Het verschil is dan de interest. Interest staat nu op 0.7%. Stukken minder dan Rabobank maar dat is de prijs van de zekerheid zeker.

    Ik ga dit eerst eens testen met een deelbedrag en zien wat dit geeft.

    Voorlopig nog geen onlinetoegang geregeld. Lijkt me niet noodzakelijk voor beperkte transacties die ik zal doen.

    Ik laat weten hoe het verder verloopt.

    Mvg

    MB
    BeantwoordenVerwijderen
  24. Dag MB,

    Blij dat je rekening alvast succesvol is geopend. Ja, de intrest bij korte termijn staatsobligaties is helemaal niets hoor. Je mag al blij zijn dat je geen interest moet betalen! Dat kan nog komen zoals in Zweden had ik gehoord. Maar dat is inderdaad de prijs die je betaald voor veiligheid. Niets voor niets.

    Vandaar dat ik een pp zo belangrijk vind. Ik zou ook niet mijn hele kapitaal op zo een korte termijn staatsobligatie willen hebben. Maar inderdaad liever daar dan op een spaarrekening.

    Ik gebruik de online toegang enkel om de waarde te zien.

    Altijd benieuwd hoe het verder loopt met je.
    BeantwoordenVerwijderen
  25. Marc,

    Maar heb je ook een idee hoe je als buitenlander
    kan beleggen in Amerikaanse t-bills?

    mvg
    BeantwoordenVerwijderen
  26. Beste Anoniem,

    T-bills, of korte termijn staatsobligaties uit Amerika kan je bij TreasuryDirect kopen (http://www.treasurydirect.gov/). Voordeel van TreasuryDirect is dat het de Treasury is en je dus geen tussenpartijen hebt voor opslag van je staatsobligaties (Net zoals Finanzagentur in Dutisland). Als buitenlander kon je geen rekening openen bij TreasuryDirect maar wel als LLC, dat is iets als een NV bij ons, kan je goedkoop en eenvoudig oprichten in Amerika en ervoor zorgen dat het fiscaal transparant is zoals een burgerlijke maatschap bij ons, op die manier moet de LLC geen venootchapsbelasting betalen. Een LLC oprichten is heel goedkoop, ook in onnderhoud.

    Makkelijker is via tusenpersonen je treasury bills te kopen, dan zijn je effecten wel in gevaar bij bankfaillissement (slechts tot 25.000 euro) maar je kan het zo kopen vermoed ik. Bv bij een wisselagent als Bocklandt in Sint Niklaas, je bank of misschien een discount broker als Interactive Brokers, Maxblue of Binckbank.

    Altijd geinteresseerd in welke oplossing je gekozen hebt.
    BeantwoordenVerwijderen
  27. Bedankt Marc. Was even wat research aan het doen maar wou niet kopen via een agent omdat je dan bij een faillissement nog niet beschermd bent maar blijkbaar is er geen andere oplossing dan.

    Is het dan geen idee om gewoon in de ETF te
    beleggen met ticker "BIL"? Deze investeert
    uitsluitend in t-bills

    Ik zoek eigenlijk een goede manier om in USD
    te beleggen maar als ik het allemaal bekijk, kan ik net zo goed via de futures of forex gaan. Bij een faillissement zit je sowieso niet veilig

    hoe kijk jij daar tegenaan?
    BeantwoordenVerwijderen
  28. Beste Anoniem,

    Alles hangt af van waar je effecten bewaard worden. Sommige agenten gebruiken bewaarbedriven hiervoor, bv Bocklandt gebruikt voor Treasurys bewaarbedrijjf van Bank of America. Dat is al veiliger dan de grootbanken in Belgie die in vele gevallen geen bewaarbedrijf gebruiken. Binckbank gebruikt wel een bewaarbedrijf. Maar ook een bewaarbedrijf kan over kop gaan en dan ben je idd ook voor slechts 25.000 euro 'verzekerd (door een overheid dat zelf ook failliet kan gaan)'. Bovendien is die 'verzekering' niet voor alle activa, bv dollarrekeningen niet. TBills weet ik niet. Ook dienen eerst al je schulden afbetaald te zijn bij die bank(engroep) anders gebruikt men die 25.000 euro verzekering van je daarvoor (niet 100% zeker maar onlangs gelezen.)

    Een ETF is een effect. Misschien dat het ETF Fonds zelf zijn zaken goed op orde heeft en bv via TreasuryDirect of een degelijk bewaarbedrijf zijn TBills opslaat. Maar je hebt nog een tussenspeler, waar jij je etf koopt, ook dat is een effect, en ook dat effect kan verloren gaan bij een faillissement.

    Via de futures of forex is het voordeel dat je veel minder geld op tafel legt en dus kan verliezen bij faillissement. Anderzijds bezit je daar zelfs geen effect, maar een belofte tot uitbetaling van een effect, die dan meestal nog in cash mag afgehandeld worden. Je bent dus nog afhankelijker van tegenpartijen. En die zijn bij de Futures markt 'in the end' de grootbanken.

    Indien je TBills wil hebben is de beste manier volgens mij ze te kopen in volledigheid (niet op margin) en zo rechtstreeks mogelijk (liefst niet via ETFs), indien mogelijjk vragen achter de nummers van de effecten. Ideaal is opslaan via TreasuryDirect, desnoods met een LLC, anders zorgen dat het bewaarbedrijf van zo goed mogelijke kwaliteit is (wat een heel onderzoek is).

    Indien je er geen energie in wil steken zou ik kopen via Bocklandt in St Niklaas of Binckbank omdat ze ten minste al bewaarbedrijjven gebruiken en je misschien zelfs van de effectennummers kunnen voorzien, indien je het echt goed wil doen zou ik een LLC en een TreasuryDirect rekening openen.
    BeantwoordenVerwijderen
  29. Dag Marc,

    Mijn definitieve portefeuille:
    1. 22% gouden napoleons en krugerrands, gekocht bij goldforex.
    2. Voor de staatsobligaties: een duitse rekening geopend bij DAB Bank(via ambassade in Brussel).
    Daar 22% ComStage ETF iBoxx € Sovereigns Germany Capped 10+ TR gekocht.
    3. De cash dan: 22% Lyxor ETF euro cash. Dit is blijkbaar van société général.
    4. De aandelen tenslotte: 22% Ishares MSCI Europe ex UK.
    5. 12% oorlogskas: 8% extra napoleons en 4% fysieke euro's.
    Marc, is dit niet teveel maar en als? Ik bedoel teveel bankinstellingen? Commerzbank, DAB Bank, Société général en ishares? Ik ben een jaarlijkse storter en tracht kapitaal zo te laten aangroeien. Finanzagentur voor korte en lange termijnobligaties komen dan misschien binnen een tiental jaar in het vizier.
    Bedankt,
    Nicolas
    BeantwoordenVerwijderen
  30. Goedendag,
    Ik ben vorige week op uw artikelen gestuit. Interessant!. U schrijft over het aankopen van staatsobligaties direct bij de nationale bank. U beschrijft hoe dat in Duitsland kan. Kan zoiets ook in Zwitserland, Canada of Australië?
    Ben benieuwd naar uw antwoord!
    Michiel
    BeantwoordenVerwijderen
  31. Even voor de records. Ik heb twee maanden geleden een account bij finanzagentur geopend en heb daar als test 100 euro tagesanleihe geplaatst. Meteen daarna heb ik een zogenaamd 'rückgabe' formulier ingevuld voor het volle bedrag. Tot op heden heb ik mijn inleg nog niet teruggeboekt gekregen op mijn nederlandse bankrekening. Er gaan verschillende verhalen, ook bij finanzagentur, of je bij finanzagentur nu wel of niet een buitenlandse (niet-duitse) bankrekening als tegenrekening kunt gebruiken. Voorlopig is het mij niet gelukt, maar ik blijf halstarrig doorcommuniceren met finanzagentur. Ik hou jullie op de hoogte.

    Mochten andere ervaringen hebben met 'rückgabe' en niet-duitse tegenrekeningen dan hoor ik dat graag.

    Groet, Rik
    BeantwoordenVerwijderen
  32. Ter aanvulling, de volgende officiele meldingen heb ik gekregen van finanzagentur:
    1. Per post
    "Desweiteren weisen wir daraufhin, dass die vorzeitige Rückgabe der Tagesanleihe nicht auf einen ausländischen Zahlungsweg ausgezahlt
    werden kann"
    2. Via het internet-portaal
    "die transaktion über das internet ist nicht möglich, da keiner gülticher inlandszahlungsweg
    eingetragen ist"

    Groet, Rik
    BeantwoordenVerwijderen
  33. @Rik

    De oplossing van Marc met MaxBlue/Finanzagentur is erg omslachtig.

    Hier is mijn ervaring.

    We openden in Aachen een rekening bij maxBlue (identificatie kan enkel in Duitsland zelf).
    Finanzagentur konden we als ik me goed herinner van hieruit voor elkaar krijgen.
    Ik heb dan de maxBlue rekening (dus een Duitse rekening) opgegeven als zahlungsweg bij finanzagentur, en dit werkte perfect voor de langlopende Duitse obligaties. Tagesanleihen zouden ook werken vermoed ik. Nu ben ik zo dom geweest al mijn geld van de maxBlue rekening te halen waardoor deze automatisch gesloten werd (je moet minimaal 300 eur laten staan of ze wordt gesloten), dus ik kan het niet meer proberen.

    Je bericht verontrust me dan ook wel, want ik heb nog een belangrijk bedrag in Tagesanleihen bij finanzagentur. Ik ga vanaf volgende week mijn best doen dit te repatrieren en zal het langs deze weg laten weten of en hoe het lukt.
    Bij maxBlue moest ik een schriftelijke aanvraag (per post) doen om het geld terug te storten naar België. Over internet was dit ook niet mogelijk.

    Ik zit dus zelf ook met de dringende vraag, hoe transfereer je geld van finanzagentur terug naar Belgie? De omgekeerde richting (van hier naar ginder) is gemakkelijk genoeg, de snoodaards.
    BeantwoordenVerwijderen
  34. @Baksteen

    Als ik jullie verhalen hoor ben ik wat verlegen. Voor mezelf was het omslachtig maar ik had gehoopt dat met de uitleg van me het voor jullie iets makkelijker zou zijn. Nu blijkt dat jullie op andere problemen botsen. Het spijt me.

    Toch dank voor jullie eerlijke feedback. Het doet me beseffen dat ik dit maxblue/finanzagentur verhaal echt niet kan adviseren aan mensen met kleinere budgetten. Het sop is het kolen duidelijk niet waard.

    Zelfs voor grotere budgetten is het nog de vraag of iemand al die tijd erin wil investeren.

    Dank je om te delen dat minder als 300 euro niet aangewezen is voor maxblue! Ik was net van plan hieronder te gaan. Dank je die miserie voor me te besparen baksteen.

    Echt kut voor je dat je maxblue rekening plots is afgesloten terwijl je helemaal naar Duitsland hebt moeten rijden om te kunnen openen. :-(

    Overschrijven van Finanzagentur terug naar je buitenlandse rekening kan normaal gezien per post met het Ruckgabe formulier. Ik heb onderaan artikel de instructies toegevoegd.
    BeantwoordenVerwijderen
  35. @Michiel

    Ik heb geen weet van dergelijke dienst in Zwitserland, Canada of Australië. Wel weet ik dat het in Amerika, Duitsland en België kan.
    BeantwoordenVerwijderen
  36. @Nicolas,

    Welkom!

    Mijn excuses voor de late reactie.

    Uw portefeuille ziet er heel goed uit.

    Je hebt inderdaad veel instellingen en al is Finanzagentur/maxblue beter omwille van minder tussenpartijen, het is ook een heel gedoe zoals je hierboven kan lezen.

    In het artikel 'verkoop 1/3e van je goud nooit' heb ik de oorlogskas overboord gegooid en het goud ervan toegevoegd aan mijn goud in mijn permanente portefeuille. De fysieke cash heb ik aan de cash toegevoegd in de permanente portefeuille en dus omgezet in een lening. Ik zou de fysieke cash dus in jouw geval bij je Lyxor ETF voegen.
    BeantwoordenVerwijderen
  37. @Marc

    Je moet je absoluut niet verontschuldigen. We zijn allemaal grote mensen die buiten de uitgezette paadjes willen wandelen en daar dan ook de volle verantwoordelijkheid voor willen en moeten dragen.

    Voor mensen die niet kunnen slapen als hun geld niet op de veiligste manier geplaatst is, loont de maxblue/finanzagentur methode de moeite, zo erg is het nu ook weer niet. Ik vind het een goede oplossing, jammer dat die Duitsers zo op Duitsland gericht zijn en zo graag Duits praten. (Nog meer jammer dat onze Belgische overheid niet zo bekwaam en betrouwbaar is om haar onderdanen eenzelfde service te kunnen aanbieden.)

    Zelf ben ik nogal lui, één van de redenen waarom de PP me zo goed bevalt. Maar zelfs met deze eigenschap raad ik mensen die een belangrijke som te behouden hebben aan je methode te volgen.

    Omdat ik nu met kleinere bedragen werk houd ik voor de lange termijn obligaties Nederlandse obligaties aan bij Binck Bank. Voor cash weet ik het niet goed, ik houd het gewoon op mijn eSpaarrekening van Argenta, waar het ook dienst doet als financieel buffer voor noodsituaties.
    BeantwoordenVerwijderen
  38. @Baksteen
    "Ik zit dus zelf ook met de dringende vraag, hoe transfereer je geld van finanzagentur terug naar Belgie? De omgekeerde richting (van hier naar ginder) is gemakkelijk genoeg, de snoodaards."
    Mooi dat je even mee gaat prikken richting finanzagentur. Ik zie net dat deze pagina tot de vijfde hit op 'finanzagentur' bij google is doorgedrongen. Ik neem aan dat zelfs duitse bureaucraten zullen begrijpen dat dit gedrag geen reclame voor hun handeltje is ;)

    Groet, Rik
    BeantwoordenVerwijderen
  39. Bedankt Marc om me aan het handje te houden voor de Rückgabe, Duits is toch wel intimiderend voor me moet ik toegeven. Alles in envelope en op de post, fingers crossed, ik laat weten wanneer het geld gearriveerd is.
    BeantwoordenVerwijderen
  40. Goed nieuws vanaf hier. Vandaag kreeg ik een officieel schrijven dat mijn 'rückgabe' van E100 gerealiseerd is. Ik zie nergens staan op welke/wiens rekening en ik heb nog niks op Mijn rekening gezien, maar ik krijg weer wat hoop. Ik heb daarom maar weer meteen E50 tagesanleihen gekocht, zodat ik snel kan testen of dit slechts een incidentele geste was of dat mijn nl-rekening nu wel officieel gekoppeld is.

    Groet, Rik
    BeantwoordenVerwijderen
  41. Alles is teruggestort door Finanzagentur op onze rekeningen, na een week of drie. Toch niet zo slecht die Finanzagentur.
    Maar in combinatie met de perikelen met maxBlue hou ik het in't vervolg simpel. Nederlandse lange termijn obligaties bij Binck Bank en cash op spaarrekeningen.
    Als ik ooit eens groot geld heb zal ik het systeem dat jij hanteert weer oppikken, maar voor die luttele eurokes die ik nu ter beschikking heb is het niet de moeite waard, zoals je zelf al aangaf.
    BeantwoordenVerwijderen
  42. Volledig akkoord Baksteen. Dank je voor de update!
    BeantwoordenVerwijderen
  43. Hallo Baksteen, Mischien kan je de procedure die je hebt doorlopen voor het realiseren van de 'rückgabe' hier memoreren. Ook hoor ik graag hoe lang het uiteindelijk heeft geduurd. Mijn tweede test-rückgabe is inmiddels 4 weken onderweg en nog steeds niet op mijn bankrekening aangekomen.
    BeantwoordenVerwijderen
  44. @Rik

    06.08.2010
    Formulier waarnaar Mark hierboven verwijst opgestuurd.
    18.08.2010
    Bevestigingsbrief ontvangen van Finanzagentur.
    27.08.2010
    Geld ontvangen op Belgische zichtrekening.

    Het Finanzagentur geld van mijn vriendin is nog op de dool, maar ik doe het verhaal later wanneer het afgelopen is.
    BeantwoordenVerwijderen
  45. @Rik

    Omdat het misschien een gelijkaardig probleem is waarom jij je geld niet terug ziet verschijnen, hier wat gebeurde met de rekening van de vriendin:

    Op het formulier "Eröffnung eines Schuldbuchkontos" gaf ik in punt 4. de gegevens van onze Belgische rekeningen in.
    Voor mijn rekening hebben ze dit blijkbaar automatisch gebruikt voor de Ruckgabe.

    Voor de vriendin hadden we ondertussen een "Bankverbindung" gemaakt naar de maxBlue rekening. Voor de Ruckgabe hebben ze automatisch die rekening gebruikt.

    Nu was ik zo dom om een tijdje geleden alle geld van de maxBlue rekeningen te halen, waardoor deze automatisch afgesloten zijn door maxBlue. Gevolg: Finanzagentur heeft het geld naar een niet bestaande rekening gestort en heeft me hierover aangeschreven op 24.08.2010. In bijlage zat een formulier om een andere rekening op te geven. Deze brief is nu verstuurd en we hopen op het beste!

    Als je denkt dat ik kan helpen kan je me bellen, Marc heeft mijn nummer.
    BeantwoordenVerwijderen
  46. Ik heb eind vorig jaar ook een rekening geopend bij Finanzagentur. Ik stort elk kwartaal een bedrag je over en steek het in eenjarige obligaties; het geld komt dan gestaffeld vrij per kwartaal. Interest is inderdaad laag rond 0,30% laatste keer, maar zekerheid heeft zijn prijs. Binnekort komt mijn eerste schijf voor de eerste keer vrij. Ik zal dan eens zien hoe het echt werkt: worden de interest gewoon bijgeschreven op de Konto of worden ze automatisch uitgekeerd op mijn tegenrekening in België. Worden ze bruto uitgekeerd of houdt de FA een voorheffing in. Zal het de Duitse voorheffing zijn (+/- 28%) of de Belgische? Of storten ze zowel hoofdsom als interesten terug naar de Belgische tegenrekening. In dat geval, hoe zel men er hier mee omgaan.

    Iedereen die al praktijkervaring heeft mag het me laten weten.

    Marc, ik merkte dat jij aanvankelijk Tagesanleihen kocht met de bedoeling die later bij herbalancering om te zetten in een- of tweejarige obligaties. Heb je dit intussen gedaan?

    Het gaat maar om testgeld bij mij, dus maak er mij niet al te veel zorgen in. Pas als ik merk dat alles vlot verloopt, zal ik grotere bedragen gebruiken.

    Groeten,

    MB
    BeantwoordenVerwijderen
  47. @MB

    Wat attent van je me aan mijn financiën te doen denken :-) Ik had idd als plan 1 en 2 jarige obligaties te kopen. Maar die tagesanleihen zijn voor mij goed genoeg. Uiteindelijk is dit ook wat Harry Browne aanraadde, t-bills, wat vergelijkbaar is met tagesanleihen, is 3 maand max denk ik. Indien de intrestvoet stijgt heb je geen enkel verlies en profiteer je direct.

    Maar familieleden klagen wel over die tagesanleihen. Ze vinden het pijnlijk geen interest te krijgen en hebben weinig begrip voor het argument veiligheid, denkende dat elke bank bailouts zal blijven krijgen. Voor hen is het misschien een goed idee van die 1 en 2 jarige obligaties te kopen zodat ze toch wat interest krijgen en niet te veel weerstand bieden.

    De intresten komen normaal automatisch op je tegenrekening. Indien je als 'steuerauslander' staat geregistreerd bij Finanzagentur dan trekken ze niets af in Duitsland. In België hangt het af of je bankbediende Duits kan lezen en de mededeling begrijpt die stelt dat het intresten zijn. Ze hebben bij mij al eens RV afgetrokken, en andere keer niet.

    Leuk je te horen MB

    Groeten,
    Marc
    BeantwoordenVerwijderen
  48. Ik heb tot nu toe twee testen uitgevoerd met 'rückgabe' door finanzagentur. Er zit progressie in de snelheid waarmee het geld op mijn bankrekening verschijnt, de eerste keer duurde het 42 dagen, de tweede keer 36 dagen. De tweede keer heb ik een log bijgehouden:
    dag 00: rückgabe formulier voor bedrag X op de post gedaan
    dag 05: krijg telefoon van FA waarin bevestiging van rückgabe wordt gevraagd. Ze zegt dat ik iets verkeerds had ingevuld op formulier
    dag 08: op internetportal FA zie ik bedrag X afgeschreven staan.
    dag 11: betaling bedrag X is intern bij FA terug gebounced ivm 'ausland bezahlung'. Betaling is volgens FA dezelfde dag handmatig nogmaals uitgevoerd.
    dag 18: brief van FA met dagtekening dag9 met bevestiging dat bedrag X is overgemaakt op mijn bankrekening
    dag 24: Betaling is door bank van FA terug gebounced omdat BIC nummer fout was. In Duitsland hanteren ze een andere schrijfwijze voor bic-nummers dan in Nederland.
    dag 31: Betaling wordt opnieuw uitgevoerd door FA.
    dag 36: Betaling staat bijgeschreven op mijn bankrekening.

    De derde test is inmiddels in gang gezet.

    Groet, Rik
    BeantwoordenVerwijderen
  49. Ik heb tot nu toe twee testen uitgevoerd met 'rückgabe' door finanzagentur. Er zit progressie in de snelheid waarmee het geld op mijn bankrekening verschijnt, de eerste keer duurde het 42 dagen, de tweede keer 36 dagen. De tweede keer heb ik een log bijgehouden:
    dag 00: rückgabe formulier voor bedrag X op de post gedaan
    dag 05: krijg telefoon van FA waarin bevestiging van rückgabe wordt gevraagd. Ze zegt dat ik iets verkeerds had ingevuld op formulier
    dag 08: op internetportal FA zie ik bedrag X afgeschreven staan.
    dag 11: betaling bedrag X is intern bij FA terug gebounced ivm 'ausland bezahlung'. Betaling is volgens FA dezelfde dag handmatig nogmaals uitgevoerd.
    dag 18: brief van FA met dagtekening dag9 met bevestiging dat bedrag X is overgemaakt op mijn bankrekening
    dag 24: Betaling is door bank van FA terug gebounced omdat BIC nummer fout was. In Duitsland hanteren ze een andere schrijfwijze voor bic-nummers dan in Nederland.
    dag 31: Betaling wordt opnieuw uitgevoerd door FA.
    dag 36: Betaling staat bijgeschreven op mijn bankrekening.

    De derde test is inmiddels in gang gezet.

    Groet, Rik
    BeantwoordenVerwijderen
  50. Dag Marc en Co

    Ik ben door deze eersteklas blog en de reacties op Marc’s artikels helemaal overtuigd geraakt van de waarde van een PP. Om in jullie spoor te kunnen volgen, wilde ik (onder andere) een Konto aanmaken bij Finanzagentur.

    Teleurstelling : alleen de PostIdent door Deutsche Post wordt aanvaard om mijn identiteit te controleren.

    “Da Sie im Ausland wohnen, müssen wir Ihnen mitteilen, dass wir nach den Vorgaben des Geldwäschegesetzes eine im Ausland durchgeführte Identifikation nicht mehr anerkennen können.
    Es ist ausschließlich eine in Deutschland durchgeführte Bestätigung der Unterschrift und Identität bei der Deutschen Post AG im PostIdent-Verfahren zulässig. Es tut uns leid, Ihnen keine erfreulichere Information geben zu können.”

    Hebben diegenen onder jullie die reeds een Konto hebben geopend, een of andere uitzonderingsprocedure gevolgd of zo ?

    Alvast bedankt voor jullie advies.
    Linde
    BeantwoordenVerwijderen
  51. Dag Linde,

    Dank je voor je waardering.

    Bij mij is het vorig jaar gelukt door gewoon bij de gemeente in België een stempel te laten zetten op de papieren van Finanzagentur en opgestuurd per post.

    Indien Finanzagentur dat niet meer aanvaard, en dat lijkt uit je reactie, wil dat zeggen dat ze een nieuw strenger beleid hebben ingevoerd. Het is mogelijk dat je dus naar Duitsland moet gaan en je daar melden bij de 'Deutsche post' met je paspoort.

    Indien je er dan toch bent kan je het ineens combineren met ook eens langs de 'Deutsche bank' te gaan en er een maxblue rekening te openen zodat je de 30 jarige Duitse obligaties goedkoop kan kopen (hiervoor ben ik ook naar Duitsland moeten gaan, meer uitleg hierover in het artikel '320 jarige obligaties kopen, waarom en hoe: http://www.marcdemesel.be/2009/06/30-jarige-staatsobligaties-waarom-hoe.html )

    Hartelijke Groet,
    Marc
    BeantwoordenVerwijderen
  52. Linde,

    Hou er rekening mee dat de ene bund de andere niet is en de return sterk kan verschillen van bund tot bund.
    Je doet er dan ook verstandig aan om verschillende langlopende bunds te kopen om je hiertegen in te dekken. Idealiter, indien je voor je rendement ook de Germany 10+ TR index volgt zoals Marc doet, koop je best de bunds aan in dezelfde samenstelling als de index zelf. Zoniet, krijg je een verkeerd beeld.
    Dit alles maakt de zaak nog wat ingewikkelder, doch het is absoluut noodzakelijk. Als je de site van Finanzagentur bekijkt met de bund-rendementen kan je bijvoorbeeld duidelijk zien dat de 2007-uitgave qua return helemaal nergens naartoe gegaan is ter vergelijking met de 2008 uitgave.

    JDB
    BeantwoordenVerwijderen
  53. JDB,

    Volgens mij maak je het complexer dan het is. Voor de 25% cash volstaan de tagesanleihen die ze kan krijgen bij Finanzagentur. Voor de 25% obligaties volstaat de langslopende obligatie dat ze kan kopen bij maxblue en vervolgens kan ze die verplaatsen naar Finanzagentur.

    Ik gebruik de Germany 10+ TR index enkel voor de rendementsberekeningen omdat de rendementen ervan, intresten inbegrepen, makkelijk af te lezen zijn en te verifiëren zijn door anderen, niet opdat mensen hier zelf een kopie van die index zouden samenstellen en een hele serie aan obligaties zouden kopen!?!

    De rendementen van de obligaties verschillen omdat de looptijden verschillen. Daarom dat je best enkel de langstlopende neemt. Die zal het meeste stijgen tijdens een deflatie waarbij de rente daalt. That's it.
    BeantwoordenVerwijderen
  54. Dag Marc, dag JDB,

    Zo’n snel antwoord had ik niet verwacht, dank je wel !

    Bij Finanzagentur wordt ook snel en correct gereageerd, en inderdaad, er wordt nu een strenger beleid gevoerd. Ik copieer nog even hun laatste standpunt :
    “Im Einzelfall, wie bei dem Ihnen geschilderten Sachverhalt, ist folgendes Bestätigungsverfahren alternativ möglich:
    Bestätigung durch ein Kreditinstitut in Belgien und direkte Übersendung der Bestätigung durch dieses Kreditinstitut mit der Erklärung, dass die bestätigte Unterschrift direkt von diesem an
    uns übersendet wurde, ohne die Unterlagen erneut an den Kontoinhaber ausgehändigt zu haben.
    Eine Unterschriftenbestätigung durch die Gemeinde Administration ist leider nicht möglich.”

    Ik ga dan toch maar voor de PostIdent procedure. Zoals je terecht aangeeft, Marc, kan ik mijn bezoek aan Deutsche Post en Deutsche Bank combineren. Alleen ben ik ivm die maxblue rekening een beetje afgeschrikt door eerdere berichten op je blog, waaruit blijkt dat Deutsche Bank het niet pikt als die rekening alleen als doorgeefstation wordt gebruikt en dat je verdraaid moet oppassen wat je doet.

    Dus voor de 30 jarige Duitse staatsobligaties zou ik eventueel opteren voor een aankoop via (en bewaring bij) effectenbank Dierickx Leys. Minder veilige weg, dat besef ik. Ik moet hen overigens nog contacteren ivm de condities.

    JDB, bedankt om me attent te maken op de verschillen in return, maar ik was niet van plan om te diversifieren in die lange termijn obligaties.

    Ik dacht in concreto aan de 4,00 Bund 05 (ISIN DE0001135275) met looptijd tot 2037. Dat is uiteraard niet de langstlopende, maar die heeft een coupondatum 04.01. dus dat lijkt interessant om volgende maand mijn slag te slaan.

    Comments zeer welkom.

    Hartelijke groet terug, en een feestelijk jaareinde gewenst
    Linde
    BeantwoordenVerwijderen
  55. Linde,

    Indien je niet diversifieert lijkt het me het beste deze bund te kiezen die de hoogste coupon biedt. Het valt te verwachten dat deze bund hierdoor ook het sterkste rendement zal geven.

    Marc,

    Ik zou zoals gezegd rekening houden met looptijd en coupon. Het rendement van een obligatie hangt mijns inziens samen met beide factoren. Ik zou dan ook eerst prioriteit geven aan de coupon en dan aan de looptijd. Ik dacht dat de 2008 uitgifte (Bund 08?) een vrij hoge coupon (4,25??) heeft.

    JDB
    BeantwoordenVerwijderen
  56. Dag Linde,

    Je hebt gelijk dat maxblue je rekening kan annuleren indien je het enkel als doorgeefluik gebruikt. Dierickx Leys is in die zin idd een zekerdere oplossing.

    Je hebt ook gelijk dat de coupondatum van belang is en je een obligatie wil hebben waarvan de coupondatum juist is vervallen. Ik heb ook omwille van die reden die 4,00 Bund 05 gekocht. Attente lezer ben je :-)
    BeantwoordenVerwijderen
  57. JDB,

    Ik heb het even nagekeken, hier de rendementen van de verschillende obligaties met verschillende looptijden en sterk verschillende rentes:

    BUNDANL.V. 05/37, rente 4,00%, rendement laatste 3 maand: -10,56%
    BUNDANL.V. 08/40, rente 4,75%, rendement laatste 3 maand: -9,94%
    BUNDANL.V. 10/42, rente 3,25%, rendement laatste 3 maand: -10,63%

    Normaal gezien bij dalende rente moet de langslopende het meest stijgen. Bij stijgende rente, zoals nu, moet de langslopende het meest dalen. Dit klopt ongeveer, maar niet perfect.

    Volgens u zou de rente ook van belang zijn en zou een obligaties met een hoge rente meer stijgen bij een dalende rente. Bij een stijgende rente zou een obligatie met hoge rente het meest dalen. Dit klopt niet echt. De obligatie met de hoogste rente daalt het minst.

    Ik denk dus dat enkel de looptijd van belang is. Maar sta open voor een bewijs van het tegendeel.


    bronnen:
    http://www.boerse-frankfurt.de/EN/index.aspx?pageID=110&ISIN=DE0001135275
    http://www.boerse-frankfurt.de/EN/index.aspx?pageID=110&ISIN=DE0001135366
    http://www.boerse-frankfurt.de/EN/index.aspx?pageID=110&ISIN=DE0001135432
    BeantwoordenVerwijderen
  58. Marc,

    Dat heb ik niet gezegd.
    Ik zou denken dat bij een stijgende rente, de obligatie met de laagste rentevoet het sterkst daalt (en omgekeerd). Dat bewijs je wel in je overzicht.

    Inderdaad, bij stijgende rente moet de langstlopende het meest dalen. Toevallig heeft de langstlopende ook de laagste rentevoet in dit geval. Neem een iets korter lopende (de 08) maar met een hogere rentevoet en je doet je voordeel omdat die minder sterk terug valt.

    JDB
    BeantwoordenVerwijderen
  59. Marc,

    De reden dat het niet helemaal klopt, zoals je aangeeft, is net omdat de rentevoet van belang is.
    Wat heb je zelf liever als je een obligatie koopt, eentje van 3% of eentje van 5%? Hoe hoger de coupon, hoe sterker toch de prestatie.

    JDB
    BeantwoordenVerwijderen
  60. @JDB

    Volgens mij verwar je nominale rente vs. effectieve rente.

    http://financieel.infonu.nl/lenen/55167-nominale-vs-effectieve-rente.html
    BeantwoordenVerwijderen
  61. Gember,

    Ik begrijp je opmerking niet. Finanzagentur plaatst bij elke uitgifte de rente die de obligatie draagt.
    Je wil je met LT bonds beschermen tegen deflatie. Dan is het dus niet meer dan logisch dat je kiest voor de langst lopende obligatie die je tevens de hoogste return (coupon) oplevert. Zo zit je in geval van de 08 bund 30 jaar verzekert van een rendement van 4,75% op de coupon, bij de 10 bund is dat slechts 3,25% wat minder goed is en wat ook duidelijk zichtbaar is in de koersen van de bunds in kwestie.
    Duidelijker kan het toch niet denk ik.

    JDB
    BeantwoordenVerwijderen
  62. JDB,

    Dat is duidelijk maar de bund met een hogere interest kost ook meer geld dan de bond met een lagere interest.

    Gember zegt het heel juist, de nominale interest verschilt wel maar de effectieve rente (koers erbij geteld) is voor elke bund ongeveer hetzelfde.

    Het maakt dus niet uit welke dat je koopt. Die van 4,75% aan ongeveer € 115 of die van 3,25% aan ongeveer € 98 geven je evenveel effectieve rente. Ze zullen ook beiden evenveel stijgen of dalen indien de intrestvoeten veranderen.

    Niet de nominale rente maar enkel de looptijd is van belang. Tenzij je met cijfers het tegendeel kan bewijzen.
    BeantwoordenVerwijderen
  63. Marc,

    Je geeft inderdaad meer uit aan de bund met de hogere coupon, maar, wanneer je deze later zal verkopen zal je eveneens een hogere prijs voor krijgen. Al die jaren dat je hem intussen in bezit krijg je wel een hogere coupon, dat is dus puur winst.

    Dat de bunds onderling evenveel stijgen of dalen neem ik niet aan, dit spreek je trouwens zelf tegen met je bovenstaande overzichtje. Daar zien we duidelijke verschillen. Met de isin-codes kan je waarschijnlijk nagaan wat de onderlinge prestaties geweest zijn.

    Indien de vergoeding van de obligatielening onbelangrijk is, kan men evengoed obligaties gaan uitgeven aan 0%. Misschien een suggestie voor Angela :).

    JDB
    BeantwoordenVerwijderen
  64. Iemand al ervaring met http://www.bundesschatz.at/ Lijkt analoog aan Finanzagentur. laat aan particulieren toe een rekening te openen bij Oostenrijkse overheid voor aankoop van bundesschatz voor periodes van
    1 maand, 3 maanden, 6 maanden, 12 maanden, 24 maanden, 48 maanden, 60 maanden, 120 maanden

    Hierbij opeenvolgend aankopen van 1 maand bundesschatz lijkt ook een goede optie voor cash gedeelte van PP, en Oostenrijk lijkt mss nog een betrouwbaarder eurozone land dan Belgie om je cash bij te bewaren ( als je niet het gehele process van rekening opening bij duitse Finanzagentur wil doorlopen.)
    BeantwoordenVerwijderen
  65. Brief voor openen van rekening is gepost, benieuwd hoe vlot het zal verlopen.
    BeantwoordenVerwijderen

Disclaimer

De maker van deze website, Marc De Mesel, alsook de schrijvers van de reacties, samen de 'auteurs' genoemd, zijn geen vermogensbeheerders of beleggingsadviseurs. Geen enkele financiële transactie dient te worden gemaakt op basis van wat u hier leest. Aankoop of verkoop van besproken activa houden risico’s in en het is mogelijk dat u het geïnvesteerde kapitaal verliest. De auteurs behouden zich het recht voor om voor zichzelf te kopen en te verkopen in de zaken hierboven besproken.

De auteurs geven geen garantie dat de informatie en bronnen die ze bespreken betrouwbaar of juist zijn en aanvaarden geen enkele aansprakelijkheid voor directe of indirecte schade ontstaan door het gebruik van de website en/of de inhoud van de informatie op de website, voor fouten of storingen in de elektronische informatie of het niet tijdig updaten. Links die naar andere websites worden gelegd zijn enkel informatief.

Indien enige bepaling onafdwingbaar zou zijn, of strijdig met een bepaling van dwingend recht, zal deze onafdwingbaarheid of ongeldigheid de geldigheid en afdwingbaarheid van andere bepalingen niet beïnvloeden.

Related Posts with Thumbnails